Refurbished Toestellen - Net zo goed als nieuw?

• Lodan

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Lodan heeft ontvangen van andere leden.

Apple Expert
    1569 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Apple Expert

Apple Expert

Auteur

25 juli 2013, 19:56

- Topic starter
    Nieuw klinkt altijd beter, maar is dat ook zo? Een "zo goed als nieuwe" telefoon klinkt vervelend, het klinkt alsof iemand de telefoon eerst 3 jaar heeft gebruikt, en vervolgens wordt gerepareerd en aan de volgende gebruiker gegeven.
    Dit is echter niet zo.

Een refurbished toestel is een toestel wat ooit als nieuw naar een klant is gestuurd. Deze heeft de telefoon om welke reden dan ook teruggestuurd.
    De telefoon viel buiten het budget, of er was een klein probleempje mee, dit gebeurt binnen een zeer korte tijd (vaak 1 of 2 weken)

Tegenwoordig wordt er veel geklaagd over een refurbished toestel. Liefst ziet iedereen natuurlijk een compleet nieuwe telefoon terug, maar zijn refurbished toestellen minder in kwaliteit?
    Eigenlijk niet. Je zou zelfs kunnen zeggen dat refurbished toestellen juist beter zijn dan nieuwe.

Nieuwe toestellen rollen met duizenden tegelijk van de lopende band. Alle onderdelen worden los electronisch getest en gaan vervolgens de productieketen in om een nieuwe telefoon te maken. Hier heb je altijd kans dat een toestel niet geheel werkt, terwijl deze toch net nieuw is.

Een refurbished toestel wordt eerst gerepareerd en nog getest, handmatig. Daardoor weet je vrijwel zeker dat deze telefoon werkt zoals het hoort. Werkt een onderdeel tijdens het testen niet, dan wordt deze gerepareerd.

Het verschil tussen "refurbished" en "gebruikt" ligt soms erg ver uit elkaar.
    Een refurbished toestel kan ongebruikt op een bureau of zelfs in de originele doos hebben gelegen, terwijl een gebruikt toestel meegedragen is, er mee gespeeld is enzovoorts. Een refurbished kan ook even gebruikt zijn, maar gebruikersschade zul je niet terugvinden.

Vaak zijn fabrikanten onduidelijk over hoe zij de term refurbished gebruiken. De ene haalt interne componenten er uit, en maakt er een nieuwe telefoon van, terwijl een andere de telefoon zelf meer gebruikt, en defecten repareert. Dit ligt onder andere aan hoe oud de telefoon was en hoeveel problemen deze had.

Uiteindelijk belandt een van deze toestellen misschien wel bij jou met een stempel "Zo goed als nieuw", wees dan niet boos/bang dat je geen nieuwe hebt gekregen of dat deze minder goed is. Dat is namelijk niet het geval. Je hebt dezelfde garanties als met een nieuwe telefoon.
    3
    Hello IT... Have you tried turning it off and on again?
  • jvanschooten

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten jvanschooten heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties

21 november 2014, 16:11

Leuk verhaal maar klopt niet.
    Ook electronische componenten hebben een levensduur. Bij refurbished apparatuur weet je niet hoelang deze al hebben "gewerkt"en kun je dus niets meer zeggen over hoelang ze nog meegaan. Op het gebied van garantie is dit misschien niet zo interessant omdat de meeste telefoonretailers niet meer dan 2 jaar geven maar normal mag je verwachten dat een telefoon langer meegaat (levensduurverwachting). Ik wil het nog niet eens hebben over de hygienische kant van het verhaal.
    Kortom je hebt recht op goede nieuwe componenten en niet een refurbished apparaat wat al 5 mensen in hun bezit hebben gehad.
    0
  • ShadowLea

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten ShadowLea heeft ontvangen van andere leden.

Samsung Expert
    6104 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Samsung Expert

Samsung Expert

Netwerk Expert

Netwerk Expert

21 november 2014, 18:57

Ik ga ook echt niet akkoord met een 2e hands toestel. Ongeacht of hij binnen 2 uur of 2 jaar is teruggebracht. Vooral niet als je er ook nog eens de volle mep voor moet betalen.

Als een winkel mij een 2e hands toestel verkoopt als nieuw voor de nieuwprijs, kom ik daar nóóit meer terug. Dat noem ik oplichting.

Daarnaast weet ik veel te goed wat er allemaal mogelijk is qua software. Het is vrij simpel om bepaalde malware te installeren die niet kan worden gewist met een fabrieksreset, en de telefoon vanuit een afstandje bedienbaar en uitleesbaar maakt.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat men in Europa vrijwel nooit de flashcounter controleert. Ik zie het té vaak voorkomen dat iemand een 'refurbished' toestel krijgt met een getripte KNOX vlag. (Wat inhoud dat er met de kernel is geknoeid). En de meeste bedrijven weten daar niet eens van.

En het gebeurt ook nog te vaak dat men nog data van de vorige gebruiker erop vind.

Nee, ik vind dat refurbished toestellen verkopen als niet lijnrecht tegen de rechten van de klant in gaan.

Je accepteert een auto waar iemand mee naar Spanje is gereden toch ook niet als je er de volle nieuwprijs voor moet betalen?

Er zit zo'n verplicht label op de doos: "If seal is broke, do not sell". Vanuit de fabrikanten is verkoop als nieuw van een gebruikt toestel ook niet toegestaan.

Refurbished is 2e hands. Hoe je het ook wendt of keert. En dat mag je niet als nieuw verkopen.
    0
    Stupid questions most certainly do exist.... I'm a customer, not an employee.
  • Beatfluence

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Beatfluence heeft ontvangen van andere leden.

is een legendarische Super User
    211 Reacties

2 februari 2015, 15:19

Hier deel ik ook de mening van ShadowLea.

En hoewel ik begrijp dat refurbished apparaten niet voor de volle mep verkocht worden maar "iets" minder, gaan de grote bedrijven er schaamteloos mee aan de haal.
    Hier komt mijn vervelende refurbished verhaal :

Ik had in februari 2012 een mooie macbook pro gekocht en dat ding laadde helemaal niet op.
    Toen ik de Macbook pro ging checkken op garantie enzo bleek dus dat er 2 maanden minder garantie op zat dan aangegeven, op dit moment gingen er belletjes rinkelen dat dit apparaat al eens geactiveerd was. wat bleek? Apple heeft mij schaamteloos een Refurbished product als nieuw verkocht, sneaky een nieuwe doos er omheen gedaan en mij in principe opgelicht daarmee. Ook de verkoper in de applestore vertelde mij alsof het de normaalste zaak van de wereld was : "Oh, het kan zijn dat dit product refurbished is" Ik wist echt niet wat ik hoorde, ik betaal de volle prijs, heb een defecte macbook en 2 maanden minder garantie waarop ik ook nog eens op een toon aangesproken werdt van : Wist je dan niet dat wij systemen met defecten opnieuw in elkaar prutsen en als nieuw verkopen? Ik heb mijn geld terug geclaimd en gekregen.
    Needless to say schaf ik nooit meer een Apple product aan.. een Reseller zou ik nog gewoon pissig aan kunnen kijken en mijn geld terug vragen om vervolgens naar een echte Applestore gaan.
    maar bij een officiële apple store? Nah, zo ga je niet met klanten om. Dat kan gewoon niet.
    0
  • Syntraxx

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Syntraxx heeft ontvangen van andere leden.

is een legendarische Super User
    280 Reacties
    Allrounder

Allrounder

13 maart 2015, 23:15

ShadowLea schreef:

Ik ga ook echt niet akkoord met een 2e hands toestel. Ongeacht of hij binnen 2 uur of 2 jaar is teruggebracht. Vooral niet als je er ook nog eens de volle mep voor moet betalen.

Als een winkel mij een 2e hands toestel verkoopt als nieuw voor de nieuwprijs, kom ik daar nóóit meer terug. Dat noem ik oplichting.

Daarnaast weet ik veel te goed wat er allemaal mogelijk is qua software. Het is vrij simpel om bepaalde malware te installeren die niet kan worden gewist met een fabrieksreset, en de telefoon vanuit een afstandje bedienbaar en uitleesbaar maakt.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat men in Europa vrijwel nooit de flashcounter controleert. Ik zie het té vaak voorkomen dat iemand een 'refurbished' toestel krijgt met een getripte KNOX vlag. (Wat inhoud dat er met de kernel is geknoeid). En de meeste bedrijven weten daar niet eens van.

En het gebeurt ook nog te vaak dat men nog data van de vorige gebruiker erop vind.

Nee, ik vind dat refurbished toestellen verkopen als niet lijnrecht tegen de rechten van de klant in gaan.

Je accepteert een auto waar iemand mee naar Spanje is gereden toch ook niet als je er de volle nieuwprijs voor moet betalen?

Er zit zo'n verplicht label op de doos: "If seal is broke, do not sell". Vanuit de fabrikanten is verkoop als nieuw van een gebruikt toestel ook niet toegestaan.

Refurbished is 2e hands. Hoe je het ook wendt of keert. En dat mag je niet als nieuw verkopen.

Hier ben ik dus ook heel erg mee eens En dit is dus ook precies waarom ik geen Refurbished toestel accepteerd
    0
  • Cuarentaytres

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Cuarentaytres heeft ontvangen van andere leden.

is een Top Poster
    6 Reacties

21 oktober 2016, 18:00

Kan ik zien of ik een refurbished toestel heb gekregen terwijl ik een nieuwe heb gekocht? En zo ja hoe?
    0
  • Amy

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Amy heeft ontvangen van andere leden.

Oud-Moderator
    10052 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Netwerk Expert

Netwerk Expert

Samsung Expert

Samsung Expert

Apple Expert

Apple Expert

Sony Expert

Sony Expert

24 oktober 2016, 13:27

Hey Cuarentaytres (nu heb ik weer zin in het weekend ;) ),

Gaat het om de Samsung A5 die je in de T-Shop hebt aangeschaft? Dat is uiteraard gewoon een nieuw toestel geweest. Twijfel je hier aan? Of is er iets waardoor je denkt dat het om een refurbished toestel gaat?

Ik ben benieuwd naar je reactie! :)
    0
  • lisanne2509

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten lisanne2509 heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties

30 november 2016, 16:53

Mijn iphone is momenteel al 2 weken weg voor reparatie en heb hier niets meer over gehoord. Nu keek ik bij mijn reparatie status en zie ik het volgende staan: "Het toestel zal worden omgeruild. Momenteel is er geen SWAP voorraadig. Er wordt dus gewacht op een SWAP toestel."
    Waarom ben ik hierover niet geïnformeerd (via mail/sms) en hoelang moet ik wachten op het zogenoemdne SWAP toestel???????? En hoe kan ik ervanuit gaan dat dit SWAP toestel in goede staat functioneert???
    0
  • Thalina

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Thalina heeft ontvangen van andere leden.

Oud T-Mobile Moderator
    5252 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Samsung Expert

Samsung Expert

Netwerk Expert

Netwerk Expert

Apple Expert

Apple Expert

1 december 2016, 09:55

Hoi Lisanne,

Ik begrijp heel goed dat je jouw toestel zo snel mogelijk weer terug wilt hebben! Ik zie dat je gisteravond contact hebt gehad met mijn collega via de chat en dat zij je uitleg heeft gegeven over de omruiling. Ook zie ik dat er coulance is aangeboden waarmee je akkoord bent gegaan. Je mag er vanuit gaan dat het refurbished toestel dat je ontvangt nog zo goed als nieuw is en uiteraard goed functioneert. Vaak is een refurbished toestel een toestel dat retour is gekomen via de Wet Koop op Afstand. Dit betekent dat zo'n toestel dus door de vorige eigenaar gebruikt kán zijn, maar nooit meer dan 14 dagen. Ze zien er zo goed als nieuw uit, maar kunnen enkele kleine krasjes hebben. Deze toestellen worden volledig nagekeken, gereset en ontdaan van alle data van een vorige gebruiker.

Heb je op dit moment een ander toestel dat je kunt lenen va iemand om toch bereikbaar te zijn? Ik duim samen met jou dat je je toestel zo snel mogelijk ontvangt! Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het gerust weten!
    0

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)