Beantwoord: VOIP telefoon geblokkeerd op Draytek?

• Michael Erkens

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Michael Erkens heeft ontvangen van andere leden.

is een Top Poster
    10 Reacties
    Auteur

2 augustus 2017, 23:39

- Topic starter
    Ik ben nu al enkele dagen aan het proberen met diverse instellingen, maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn (zakelijke) VOIP telefoon thuis te gebruiken (dmv een Gigaset S850A).

In mijn studio heb ik een T-Mobile 4G verbinding en daar werkt het probleemloos. Alleen thuis werkt het niet. Nu had eerst mijn eigen router er nog tussen zitten, maar dan heb je dubbel NAT (omdat een bridge niet in te stellen is op de Draytek) maar dat heb ik opgelost door mijn Gigaset rechtstreeks op de Draytek aan te sluiten. Dus die heeft geen probleem met dubbel NAT, tevens heb ik ook al diverse portforwardings toegevoegd, maar ook dat helpt allemaal niet. Hij blijft aangeven "Registratie bij provider mislukt".

Voor de volledigheid, ik neem verder geen TV of Telefonie af via de glasvezel.

Wie kan mij hierbij helpen? Mis ik ergens nog een setting?
    0
    Gemarkeerd als antwoord: Pieter_B op 3 augustus 2017, 13:58
    Hallo Michael Erkens,

Zelf heb ik hier de Gigaset N300A IP met daarbij de draadloze handset C610 en deze zit op mijn eigen Asus router die daarna weer is aangesloten op de Vigor Draytek. (NAT over NAT)
    Heb geen poorten opengezet of doorgezet in geen van de routers.

Voordat ik overstapte naar, toen nog Vodafone, heb ik ook getwijfeld met overstappen, omdat ik info had gekregen dat mijn eigen VoIP provider(s) niet meer zou werken.
    Dan zou ik aan de Vodafone provider en haar extreem dure belkosten vastzitten en daar had ik geen zin in.

Probleem zit hem vooral in de SIP poort die in gebruik is, de poort 5060.
    Deze kan problemen geven met je eigen gekozen VoIP provider als deze ook op poort 5060 zit om te registreren.

Zoals tmoesel ook al aangeeft, zijn er diverse VoIP providers die alternatieve registratie poorten aanbieden. Je zou dus daar eens navraag naar moeten doen.

Begrijp ik het goed dat je eigenlijk afzonderlijk wilt inloggen met afzonderlijke VoIP adapters op 1 account?
    Bekijk origineel
  • Hidden.nld

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Hidden.nld heeft ontvangen van andere leden.

is een legendarische Super User
    506 Reacties
    Allrounder

Allrounder

5 augustus 2017, 13:12

Michael Erkens schreef:

hoe denk je dat grote bedrijven dit doen die een externe VOIP centrale hebben?

Die zetten een VPN tunnel op zodat de SIP server en de toestellen in het zelfde subnet zitten.
    Zodat er net meerdere registraties zijn op het zelfde ip. (de SIP server en de Toestellen hebben interne ipadressen, De toestellen worden meestal ook ingesteld op basis van MAC adres iets wat niet werkt achter een NAT router) Op die manier heb je ook geen probleem met de RTP streams anders bestaat er de kans dat er een poort gekozen word die al door een ander telefoon gesprek in gebruik is.
    1 Apparaat met meerdere SIP accounts is dan ook geen probleem. deze weet immers welke RTP streams er in gebruik zijn.

@tmoesel een SIP server inzetten kan ook maar makkelijker is wanneer er gebruik gemaakt word van een SIP proxy.

Voor verdere informatie verwijs ik je graag even door naar RFC 3261 https://www.ietf.org/rfc/rfc3261.txt of vraag het na bij je voip leverancier
    0
    *** Ik ben GEEN T-Mobile medewerker, ik ben gewoon een mede-klant ***
  • Pieter_B

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Pieter_B heeft ontvangen van andere leden.

T-Mobile Thuis Expert
    140 Reacties

5 augustus 2017, 13:19

De poort is niet zozeer geblokkeerd, maar inkomend poort 5060 zal een conflict tegenkomen als het gaat om welk toestel hij moet gaan aanspreken.
    Hetzelfde probleem zie je als je bijv. webserver (poort 80) wilt opzetten achter de router, omdat de router pagina zelf ook op poort 80 zit te 'luisteren'. Hierdoor zal je webpagina bij een externe aanroep dus ook niet zichtbaar zijn, maar eventueel je inlogpagina van je router.
    De oplossing is vaak simpel door de inlogpagina op poort 8080 te plaatsen i.p.v. 80 en vervolgens poort 80 open te zetten naar je webserver IP.

Poort openzetten is in het geval van een eigen VoIP centrale niet nodig, omdat deze al een path naar buiten heeft aangemaakt en zit te wachten dat op dat path ook iets terug gaat komen ... en daar blijkt dus binnenkomende poort 5060 van T-Mobile VoIP telefonie een struikelblok.

Goed dat het nu werk op een andere poort van je VoIP provider.
    1
    Als het niet defect is ... hoef je het niet te repareren!
  • Sander

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Sander heeft ontvangen van andere leden.

T-Mobile Thuis moderator
    920 Reacties
    Allrounder

Allrounder

9 augustus 2017, 17:22

Ik heb een paar keer moeten knipperen met mijn ogen van alle techtalk maar het is mij nu volledig duidelijk:

Jullie zijn lekker bezig! ;)
    0
  • Michael Erkens

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Michael Erkens heeft ontvangen van andere leden.

is een Top Poster
    10 Reacties
    Auteur

9 augustus 2017, 18:02

Nou, het werkt inmiddels niet meer... Lijkt wel alsof T-Mobile mee leest en daarop extra blokkades toevoegt. Duidelijk is wel dat ik dus over moet stappen als ik VOIP wil gebruiken, of ik moet een externe VPN server ergens opzetten om SIP verkeer doorheen te tunnelen.
    0
  • Sander

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Sander heeft ontvangen van andere leden.

T-Mobile Thuis moderator
    920 Reacties
    Allrounder

Allrounder

11 augustus 2017, 16:05

Dat T-Mobile meeleest, dat is een ding dat zeker is! Dat we vervolgens zaken gaan blokkeren, lijkt mij stug. Als we dit al zouden doen, dan is een berichtje op ditzelfde forum niet meer dan vanzelfsprekend. Is er niet iets anders wat de oorzaak kan zijn? :?
    0
  • Michael Erkens

is een Top Poster
    10 Reacties
    Auteur

11 augustus 2017, 18:03

Ik zou niet weten wat anders de oorzaak zou moeten zijn. Het SIP account werkt ook gewoon nog. Grootste probleem is dat de gigaset niet echt aan logging doet, dus een melding anders dan "Registratie bij provider mislukt" krijg je er niet uit :(
    0
  • Pieter_B

T-Mobile Thuis Expert
    140 Reacties

11 augustus 2017, 19:01

Blokkeren lijkt mij sterk, wat voor voordeel heeft T-Mobile hierbij?

Zoals ik begreep probeer je 2 maal in te loggen met hetzelfde single account van je VoIP provider?

Heb je al eens geprobeerd om de ene locatie uit te loggen en vervolgens de andere locatie in te loggen, dus een single login?

Wat zegt je VoIP provider over de dual login op een single account vanaf afzonderlijke IP's?
    0
  • Michael Erkens

is een Top Poster
    10 Reacties
    Auteur

12 augustus 2017, 09:28

Het is gewoon erg opvallend dat het een paar dagen probleemloos werkt en daarna niet meer...
    Verder is er niets veranderd namelijk.

En de voip-provider geeft aan dat het geen enkel probleem is om met meerdere devices te connecten, maar voor de goede orde heb ik nu alleen een "connectie" vanuit huis en guess what, het werkt nog altijd niet.

De laatste optie die ik nog heb is het proberen zonder die verrekte draytek... En anders moet ik toch maar opzoek naar een andere provider (en hopen dat ik niet weer een maand zonder internet zit)
    0
  • Pieter_B

T-Mobile Thuis Expert
    140 Reacties

12 augustus 2017, 18:51

Weet niet of het een optie is om je thuis installatie eens mee te nemen naar een kennis met de huidige instellingen om te kijken of je dan wel een connectie kan opbouwen.
    Deze kennis moet dan geen T-Mobile netwerk hebben, om op zeker te spelen.

Welk kastje heb je thuis ... de Gigaset N300A IP o,i,d, met een draadloze handset?
    Ik maak gebruik van die combinatie via een eigen Router die vervolgens weer is aangesloten op de Vigor met VoIP(bellen) van T-Mobile.
    Hier werk het registreren probleemloos op een andere poort dan 5060.
    0
  • Michael Erkens

is een Top Poster
    10 Reacties
    Auteur

12 augustus 2017, 18:55

Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf heb ik een Gigaset S850A. En uiteraard werkt die in de huidige configuratie prima (dat deed hij hier thuis vorige week ook nog). En wat jij aangeeft van het elders proberen dat heb ik al gedaan en werkt prima (zelfs in mijn studio met een T-Mobile 4G verbinding).
    0
  • Pieter_B

T-Mobile Thuis Expert
    140 Reacties
    Modbreak

12 augustus 2017, 19:09

Heb je ook instellingen in de Vigor gewijzigd in het verleden om het aan de praat te krijgen?
    Is het dan nog een optie om een factory reset te doen op de Vigor om te kijken of dat nog iets oplost?

Mijn VoIP provider is PowerVoip en heb de volgende settings die probleemloos werken.
    0

1 Bijlage

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)