Beantwoord: Xperia Z5: Ruis bij geluid

  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    9 Reacties
    Auteur

    13 maart 2016, 15:46

    - Topic starter
    Hoi

    Als ik naar muziek (of andere geluiden) luister via mijn telefoon (Xperia Z5, software versie: 32.0.A.6.200 [Android 5.1.1]), dan is er bijna altijd een soort van achtergrondruis te horen. De ruis 'verdwijnt' als het geluid hard genoeg staat. Dus het is vooral vervelend bij de lagere volumes (welke soms eigenlijk al te hard zijn).

    Daarnaast worden ook alle zachtere geluiden niet zuiver weergegeven. Ze worden vaak heel erg vervormd. Wat er te horen is, is een soort gekraak, die soms overheersender is dan de hardere geluiden.

    Beide problemen komen voor bij meerdere apps, zoals PowerAmp, YouTube, Spotify, Sony's muziek app en Chrome. Verschillende instellingen op de telefoon zoals "DSEE HX" en "ClearAudio+" hebben geen invloed op bovenstaande problemen. Verder heeft het geen nut om een andere koptelefoon te nemen, omdat dit bij meerdere koptelefoons gebeurt (ook bij de meegeleverde oortjes).

    Mijn vraag is dan of er oplossingen zijn voor deze problemen en wat deze dan zijn.
    0
    Quote
    Gemarkeerd als antwoord: Amy op 14 maart 2016, 09:52
    Hey Raymond,

    Flink balen dat je hier last van hebt. Zo kun je natuurlijk niet relaxt muziek luisteren! Goed dat je zelf ook al een aantal dingen geprobeerd hebt. Hoor je de ruis ook als je geen oortjes of koptelefoon gebruikt?

    Ik wil je adviseren om dit topic even door te nemen. Het staat vol met tips voor wanneer je toestel mogelijk defect is. Vaak kan bijvoorbeeld een fabrieksreset al de oplossing zijn. Zou je dat eens willen proberen?

    Ik ben benieuwd naar de uitkomst Raymond, houd je ons op de hoogte hier? :)
    Bekijk origineel
  • Jaimy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jaimy heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    1259 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    14 november 2017, 16:11

    Hoi Raymond95,

    Ik heb nog even met een collega over dit probleem zitten praten om met jou mee te denken! Hij gaf aan dat hij dacht dat "ruis" juist wordt toegepast bij Noise Cancelling headsets om andere geluiden te kunnen uitsluiten. Dit heb ik meteen even verder uitgezocht en wat ik vrijwel direct tegenwam bevestigt deze gedachte. Ik zie bijvoorbeeld in deze reviews over een andere headset veel opmerkingen over ruis. Ook in dit artikel waar verschillende headsets behandeld worden, wordt gesproken over het ruisen van de noise cancelling. Bij de ene headset is de ruis sterker aanwezig dan bij de andere. Wellicht ervaar jij deze ruis van de noise cancelling als iets onprettigs. Ik ben hier natuurlijk geen expert in, maar zou het kunnen zijn dat je hierdoor dit probleem ervaart?

    Wat betreft de functies die niet werken voor geluid: als het niet in de software zit en Sony kan je hier ook niet bij helpen, dan leidt het logischerwijs toch weer tot een reparatie óf het opnieuw contact opnemen met Sony. Er is niet méér wat ik daarin voor je kan doen.
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    9 Reacties
    Auteur

    14 november 2017, 22:21

    Hoi,

    Bedankt voor de reactie, dit is een stuk beter dan de standaardantwoorden van Dynafix en Sony Xperia Support Nederland.

    Bij een Noise Cancelling headset wordt inderdaad een antigeluid gegenereerd als noise cancelling is ingeschakeld. Dus in het geval van een extern monotoon geluid wordt hetzelfde geluid met een tegengestelde fase gegenereerd door de headset, hierdoor krijg je destructieve interferentie en wordt het externe geluid dus weggefilterd.
    Nu is dus een van de problemen dat noise cancelling niet werkt (met de XZs en destijds met de Z5), terwijl dat in het geval van een XZs (en Z5) en een mdr-nc750* wel zou moeten. Dit merk ik dan in de bus en in de trein. In het beste geval zou dan een groot deel (productpagina’s zeggen 98%) van de geluiden van de bus of trein onderdrukt moeten worden. Dit lijkt echter niet het geval, want er wordt niets weggefilterd. Ook heb ik het met de Z5 in een vliegtuig geprobeerd. Ook daar had de noise cancelling geen effect.

    Daarnaast was het oorspronkelijke probleem met de Z5, dat geluid regelmatig kraakte en dat er een (interne) ruis te horen was. Met andere woorden: de audioweergave was gewoon slecht. Dit was onafhankelijk van de type headset: het was namelijk aanwezig bij alle geteste headsets, waaronder de meegeleverde oortjes, de mdr-1r en uiteindelijk ook de mdr-nc750 (met noise cancelling aan en uit). Dit soort interne ruis wordt vaak veroorzaakt door een interne (productie)fout of onbeschermde (interne) kabels en connectoren. Dit zou dan dus gerepareerd moeten worden door een reparatiebedrijf, zoals Dynafix.
    De XZs heeft soort gelijke problemen. In dit geval is er ook een (interne) ruis te horen met verschillende headsets (mdr-1r, mdr-nc750…), wel minder goed merkbaar, maar de ruis is wel aanwezig. Deze ruis is overigens weg als er een aantal seconden geen geluid wordt gemaakt door de telefoon. Om deze reden, en het feit dat de headsets gewoon normaal werken met de meeste andere apparaten, denk ik niet dat er iets mis is met de headsets zelf.

    Mijn conclusie met betrekking tot de noise cancelling was dan dat het niet werkte omdat de audioweergave van de telefoon slecht was. Er was namelijk ruis en krakend geluid te horen. En voor noise cancelling is het handig om het externe geluid na te kunnen doen. Daarom wilde ik het ruis/kraak probleem als eerste opgelost hebben.

    Verder ga ik waarschijnlijk aan het eind van deze week nog een keer contact opnemen met Sony (moet ik contact opnemen met Sony Xperia Support Nederland of een andere partij?). Al verwacht ik van hun (en van Dynafix) niet veel meer dan standaardantwoorden.

    * De headset mdr-nc750 is trouwens wel iets anders dan ‘normale’ noise cancelling headsets. Deze heeft namelijk geen processor om de antigeluiden te genereren. Dit gebeurt door de telefoon. Daarom was het belangrijk om de compatibiliteit te controleren, maar in combinatie met de Z5 en XZs zou de headset moeten werken.
    0
    Quote
  • Jaimy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jaimy heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    1259 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    16 november 2017, 09:49

    Het lastige hierin vind ik dat ik je supergraag verder wil helpen, maar onze kennis heeft een limiet. Als Sony of Dynafix het probleem niet vindt, ofwel constateert dat het toestel werkt zoals het zou moeten werken, dan is het moeilijk om hierin verder komen. Ik (en mijn naaste collega's) hebben niet genoeg technische kennis om aan te wijzen welk onderdeel precies vervangen zou moeten worden, daar zijn de monteurs voor. Gelukkig begrijp ik uit je verhaal dat jij dat ook snapt, maar dat maakt het niet minder jammer dat je hierin niet verder komt. Sony zou wellicht bij hun technische experts meer informatie kunnen opvragen - hoewel ik natuurlijk niet weet hoe nauw hun klantenservice samenwerkt met andere afdelingen.

    Het lijkt me dat contact opnemen via de supportpagina van Sony Mobile daarbij het handigst is. Ik zie trouwens dat zij ook een forum hebben. Is wel in het Engels, maar soms is er net iets meer kennis/expertise op het forum te vinden!
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    9 Reacties
    Auteur

    23 november 2017, 20:42

    Hallo,
    Hierbij een kleine update.

    De problemen met de Xperia Z5 heb ik (eerder) op het forum van Sony Mobile gevonden (en in één van mijn reacties geplaatst). Voor de Xperia XZs kon ik een soortgelijk probleem vinden. Hun advies hiervoor was contact opnemen met ‘local support’.

    Ondertussen heb ik weer contact gehad met de support van Sony Mobile NL. Ik heb hierbij gewoon alle eerdere en huidige problemen vermeld. De eerste reactie was helaas wéér om het toestel opnieuw te laten repareren, ondanks alle niet-gelukte reparatiepogingen.
    Na nog een keer duidelijk te hebben gemaakt dat ik na (te) veel reparatiepogingen nog steeds problemen ervaar, gaan ze een intern onderzoek starten. Als ik hun mail goed begrijp, dan zal dit worden gedaan door hun klachtenafdeling. Wel moet ik mijn toestel weer opsturen {waarschijnlijk volgende week} en zal ik hem dus voor een tijdje kwijt zijn.

    Zijn er nog dingen waarop ik zou moeten letten? Het toestel had ik immers bij T-Mobile gekocht.
    0
    Quote
  • Jaimy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jaimy heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    1259 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    27 november 2017, 10:43

    Hoi Raymond95,

    Wat fijn om te lezen dat er nu eindelijk wat beweging inzit! Goed dat ze nu een onderzoek gaan starten. Ik hoop van harte dat het hiermee voor jou wordt opgelost!

    Wat ik je vooral aanraadt is om weer een goede back-up te maken, zodat je niets kwijtraakt. Verder ga ik er vanuit dat Sony hier netjes mee omgaat en dat je je geen zorgen hoeft te maken. :D
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    9 Reacties
    Auteur

    18 december 2017, 10:33

    Helaas heeft een reparatie weer niet geholpen, zoals eigenlijk wel verwacht. Bij de reparatie hebben ze het toestel meteen weer omgeruild. Het vervangende toestel heeft helaas dezelfde problemen, misschien wel erger.

    De support van Sony zegt dat dit een “nieuw” toestel is (dit kan ik overigens niet zelf controleren). Om deze reden hebben ze bij de klachtenbehandelaar de case/het onderzoek gesloten (zonder resultaat). Ook lijkt het alsof ze me niet verder willen helpen, onder andere door de woorden “wij kunnen niets anders voor u betekenen” in elke mail te zetten. Verder reageren ze niet (goed) op vragen. Wel hebben ze de klachten doorgegeven (aan wie wordt niet gezegd), maar op korte termijn gaat er niets gebeuren.

    Omdat ik binnenkort mag verlengen en dus een ander toestel kan nemen, had ik ze vragen gesteld over de problemen, waaronder de vraag of het toeval is dat ik meerdere ‘slechte’ toestellen heb gehad en de vraag of de problemen vaker voorkomen. Op veel vragen heb ik geen of geen duidelijk antwoord gehad, omdat (het lijkt dat) ze de vragen proberen te ontwijken en omdat ze steeds maar weer hetzelfde zeggen.

    En op een gegeven moment kwam er iets merkwaardigs. Na de reparatie/vervanging van het toestel, werd opeens gezegd dat de problemen niet opgelost konden worden, “omdat het gaat om een compatibiliteitsissue”. Ze willen echter niet vertellen om welke producten het precies gaat; in plaats daarvan blijven ze vaag.

    Aan de meeste personen bij de support van Sony heb ik dus niet veel gehad. Ze zijn niet duidelijk, ze verzinnen dingen die niet kloppen, helpen niet echt en kunnen niet veel meer dan standaardprocedures en -antwoorden.

    Ik ga binnenkort dus verlengen, hoogstwaarschijnlijk met een ander toestel, dat hopelijk wel voldoet.
    0
    Quote
  • Jaimy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jaimy heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    1259 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    18 december 2017, 14:38

    Hoi Raymond,

    Jammer dat hierin uiteindelijk echt geen oplossing gevonden is, zeker na alle moeite die je hebt gedaan. Ik zie dat jouw abonnement tot 20 april 2018 loopt, dus je kunt inderdaad bijna verlengen met een ander toestel. Ik hoop dat je een model kunt vinden waarbij alles helemaal naar jouw wens werkt!

    Laat je tegen die tijd nog even weten welke het is geworden? Ik ben er na al onze berichten in dit topic natuurlijk wel benieuwd naar! :)
    0
    Quote

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)