Beantwoord: Xperia Z5: Ruis bij geluid

  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    13 maart 2016, 15:46

    - Topic starter
    Hoi

    Als ik naar muziek (of andere geluiden) luister via mijn telefoon (Xperia Z5, software versie: 32.0.A.6.200 [Android 5.1.1]), dan is er bijna altijd een soort van achtergrondruis te horen. De ruis 'verdwijnt' als het geluid hard genoeg staat. Dus het is vooral vervelend bij de lagere volumes (welke soms eigenlijk al te hard zijn).

    Daarnaast worden ook alle zachtere geluiden niet zuiver weergegeven. Ze worden vaak heel erg vervormd. Wat er te horen is, is een soort gekraak, die soms overheersender is dan de hardere geluiden.

    Beide problemen komen voor bij meerdere apps, zoals PowerAmp, YouTube, Spotify, Sony's muziek app en Chrome. Verschillende instellingen op de telefoon zoals "DSEE HX" en "ClearAudio+" hebben geen invloed op bovenstaande problemen. Verder heeft het geen nut om een andere koptelefoon te nemen, omdat dit bij meerdere koptelefoons gebeurt (ook bij de meegeleverde oortjes).

    Mijn vraag is dan of er oplossingen zijn voor deze problemen en wat deze dan zijn.
    0
    Quote
    Gemarkeerd als antwoord: Amy op 14 maart 2016, 09:52
    Hey Raymond,

    Flink balen dat je hier last van hebt. Zo kun je natuurlijk niet relaxt muziek luisteren! Goed dat je zelf ook al een aantal dingen geprobeerd hebt. Hoor je de ruis ook als je geen oortjes of koptelefoon gebruikt?

    Ik wil je adviseren om dit topic even door te nemen. Het staat vol met tips voor wanneer je toestel mogelijk defect is. Vaak kan bijvoorbeeld een fabrieksreset al de oplossing zijn. Zou je dat eens willen proberen?

    Ik ben benieuwd naar de uitkomst Raymond, houd je ons op de hoogte hier? :)
    Bekijk origineel
  • Amy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Amy heeft ontvangen van andere leden.

    Oud-Moderator
    10069 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    Antwoord

    14 maart 2016, 09:52

    Hey Raymond,

    Flink balen dat je hier last van hebt. Zo kun je natuurlijk niet relaxt muziek luisteren! Goed dat je zelf ook al een aantal dingen geprobeerd hebt. Hoor je de ruis ook als je geen oortjes of koptelefoon gebruikt?

    Ik wil je adviseren om dit topic even door te nemen. Het staat vol met tips voor wanneer je toestel mogelijk defect is. Vaak kan bijvoorbeeld een fabrieksreset al de oplossing zijn. Zou je dat eens willen proberen?

    Ik ben benieuwd naar de uitkomst Raymond, houd je ons op de hoogte hier? :)
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    17 maart 2016, 17:09

    Hoi,

    Ik heb het gelinkte topic doorgenomen en een aantal dingen in het topic geprobeerd, waaronder een fabrieksreset. Dit heeft echter niet geholpen. Ook het opnieuw installeren van de software (via Sony PC Companion) heeft niet geholpen.

    Verder heb ik gemerkt dat de problemen minder (bijna niet) aanwezig zijn wanneer het geluid op een ander apparaat wordt afgespeeld via Bluetooth of WiFi, maar wel wanneer een apparaat met een draad (3.5mm uitgang) is verbonden (koptelefoon, oortjes en externe speakers). Ook de telefoonspeakers hebben last van de ruis, maar ik weet niet of dit te maken heeft met eerder beschreven problemen of dat dit gewoon de kwaliteit van de speakers is.

    Daarnaast merkte ik nog iets anders op: wanneer de muziek applicatie van Sony gebruikt werd in combinatie met de instelling "DSEE HX", dan leek de ruis minder (bijna niet) aanwezig te zijn (bij een bedrade koptelefoon). Hierdoor heb ik het idee dat (een fout in) de software ervoor zorgt dat het geluid niet helder wordt weergegeven en dat dit dus opgelost zou kunnen worden door middel van een software-update.
    Voor zover ik weet is Sony op dit moment bezig met het uitrollen van Android 6.0. Weten jullie misschien wanneer deze update wordt vrijgegeven door T-Mobile en of deze update de problemen met geluid oplost?
    0
    Quote
  • Amy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Amy heeft ontvangen van andere leden.

    Oud-Moderator
    10069 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    18 maart 2016, 08:05

    Hey Raymond,

    Balen dat het nog niet opgelost is :(.

    Helaas kan ik niet terug vinden of deze problemen met de volgende update opgelost zullen worden. Om op de hoogte te blijven van softwareupdates kun je het beste dit topic in de gaten houden. Helaas is de nieuwe Android versie laatst niet door de keuring gekomen maar we doen ons best om deze zo snel mogelijk uit te rollen. Ik stuitte net ook nog op deze pagina. Hopelijk heb je daar ook wat aan. :)

    Je zou ook nog langs de T-Shop kunnen gaan en daar testen of de Z5 uit de winkel dezelfde problemen heeft. Zo kun je er in ieder geval achter komen of het misschien aan de kwaliteit van de speakers ligt of aan iets anders. Mocht het zo zijn dat het echt aan jouw toestel ligt dan zou je het toestel ook in de T-Shop meteen ter reparatie kunnen aanbieden. Er zitten twee T-Shops in Breda, niet al te ver van jou vandaan.

    Houd je ons op de hoogte hier?
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    19 maart 2016, 11:36

    Bedankt voor het meedenken. Het is jammer dat de update niet goedgekeurd is. Misschien had deze het probleem kunnen oplossen.

    De tweede link kan voor mij niet veel betekenen. Deze verwijst namelijk naar het onderdrukken van externe ruis/geluiden, terwijl mijn probleem meer te maken heeft met de geluidsweergave door de telefoon zelf. Daarnaast zorgt het weghalen van externe geluiden ervoor dat het geluid (en dus de ruis) van de telefoon beter merkbaar worden.

    Ik heb zelf ook nog verder gezocht op het internet en ik kwam twee topics tegen die dezelfde problemen beschrijven: een op Reddit en een op het support-forum van Sony Xperia. Dit betekent dat (veel) meer telefoons problemen hebben met geluid. Hierin komt ook naar voren dat er nog geen oplossing gegeven is door Sony zelf. Verder worden op het laatste forum problemen met geluid genoemd nadat Android 6.0 is geïnstalleerd. Dit wijst erop dat de (meeste) problemen met het geluid door de software komt. (Daarnaast heb ik (nog) geen berichten gelezen dat er gevallen zijn dat er geen problemen zijn met het geluid.)
    Hierdoor twijfel ik of het dan wel nuttig is om nu zelf andere exemplaren te testen of om mijn telefoon ter reparatie aan te bieden.

    Zijn er bij jullie (of bij jullie reparateur) meer gevallen bekend, waarbij er (soortgelijke) problemen zijn met het geluid? En zijn deze problemen opgelost, door bijvoorbeeld een reparatie?
    0
    Quote
  • Issam

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Issam heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    11951 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Apple Expert

    Apple Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    20 maart 2016, 14:47

    Hi Raymond,

    Ah, je bent er intensief mee bezig geweest. Goed dat je het internet afstruint naar soortgelijke problemen.

    Het is bij ons niet bekend of er (veel) soortgelijke reparaties bij het reparatie centrum binnenkomen. Wat we wel weten is dat wanneer jij je toestel ter reparatie aanbiedt, het reparatiecentrum jou een goed werkend toestel terugstuurt. Dit moet dus opgelost worden. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren door middel van een omruiling.

    Het aanbieden van je telefoon ter reparatie zou dus zeker een oplossing moeten bieden.
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    27 januari 2017, 15:45

    Hoi,

    Het is al een tijdje sinds ik mijn probleem hier heb geplaatst. In de tussentijd heb ik getest met officieel ondersteunde oortjes. Ook met deze oortjes is de geluidsweergave helaas niet optimaal (eigenlijk zoals verwacht).

    Daarnaast heb ik mijn telefoon ter reparatie aangeboden. Dit was ook zonder resultaat. Bij de eerste reparatie hebben ze het moederbord vervangen, met als resultaat een meer aanwezige achtergrondruis. Bij latere reparaties hebben ze niets kunnen vinden en dus niets gedaan.
    Uiteindelijk is de telefoon door een T-Shop medewerker getest en die vond de problemen wel (meteen). Hierbij is de telefoon weer opgestuurd naar de reparateur, met het bericht dat er wél problemen zijn, en het toestel is vervangen door een nieuwe. Helaas heeft deze ‘nieuwe’ telefoon de zelfde problemen als de oorspronkelijke.

    Nu is er wel een goed bericht: De nieuwe Android-update lost bij sommige mensen op het internet de problemen voor een groot deel op.

    Weten jullie misschien wat meer over de nieuwe update? En hebben jullie anders nog andere ideeën?
    0
    Quote
  • Hajar

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Hajar heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    8660 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    29 januari 2017, 12:44

    Hi Raymond,

    Wat balen om te horen dat je nog steeds problemen ervaart met de Xperia Z5 en dat zelfs het vervangen toestel kuren vertoont! :( Hopelijk zal de Android update inderdaad dit probleem oplossen! Ik heb je vraag over de software update even doorgezet naar onze software expert. Zodra ik meer weet, zal ik het met je delen in dit topic.
    0
    Quote
    .
  • Hajar

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Hajar heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    8660 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    30 januari 2017, 15:24

    Hi Raymond,

    De Android update zit eraan te komen. We zijn hem nog aan het testen. De vorige testronde was internationaal niet goedgekeurd vandaar dat het nog even duurt. Houd dit topic in de gaten voor eventuele updates.
    0
    Quote
    .
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    12 oktober 2017, 20:27

    Hallo,

    Hierbij een laatste update.

    Omdat het probleem nog niet was verholpen (na reparaties, omwisselingen en software updates), ben ik in het begin van september weer naar een T-Mobile shop geweest om te kijken wat er nog gedaan kon worden.
    Omdat reparatie de enige aangeboden mogelijkheid was, is dat maar weer geprobeerd. Twéé keer zijn 'één of meer onderdelen vervangen'. Bij de derde (eigenlijk al zesde) keer hebben ze (Dynafix) niets gevonden, ondanks een uitgebreide klachtomschrijving via mail, dit omdat ze daarom vroegen.
    Nu hebben medewerkers van de T-Mobile shops (via aftersales/Dynafix?) een vervangend toestel aangeboden. Omdat ze mijn model/toestel niet meer hadden, hebben ze een ander model gegeven. Dit nieuwe toestel heb ik gisteren ontvangen.

    Het toestel lijkt goed te werken. Hetzelfde kan gezegd worden over het geluid. Het geluid lijkt ook goed te zijn.
    Ik ervaar wel een probleem met een specifieke headset, de MDR-NC750. Het lijkt erop dat de functie "Digital Noise Cancelling" niet werkt en er is met deze headset een vervelende achtergrond-/witte ruis te horen als er geluid wordt afgespeeld. Dit lijkt een beetje op het eerder besproken probleem. De headset zelf werkt gewoon normaal bij mijn computer.

    Omdat ik eigenlijk een beetje klaar ben met reparaties, verzendingen en omruilingen, laat ik het erbij en zal het toestel dan ook niet laten repareren (Ik heb niet het idee dat ze/Dynafix (dit) kunnen/willen repareren).

    Mochten er nog tips zijn (buiten reboot, safe-boot, fabrieksreset, software-herstel...), dan hoor ik die graag.
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    10 november 2017, 14:07

    Ik heb ondertussen ook contact gehad met (de klantenservice van) Dynafix. Bij het melden van de klacht is medegedeeld dat de problemen niet zijn opgelost na zes (6!) reparaties en dat de vervangende toestellen soortgelijke/dezelfde problemen vertonen. Er zijn nog/alweer problemen met geluid in combinatie met (alle) verschillende geteste headsets. Ook zijn er een aantal functies, met betrekking tot geluid, die niet werken, zoals DNC.

    De mensen bij Dynafix willen niet uitleggen hoe het komt dat de problemen nog steeds aanwezig zijn (na verschillende reparaties en vervangingen). Wel wijzen ze er steeds (in veel van hun berichten) op dat ze zich aan de (reparatie)voorwaarden van de fabrikant moeten houden. De enige oplossing die zij (mede daarom) willen bieden is wéér een poging tot reparatie.

    Dit lijkt mij een slecht idee, omdat de problemen bij de vorige zes reparaties niet zijn opgelost. Nu vroeg ik me af of jullie nog een idee hebben.
    0
    Quote
  • Jaimy

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jaimy heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    906 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    13 november 2017, 10:02

    Hoi Raymond95,

    Wat jammer om je toch weer hier in dit topic terug te zien!

    Ik begrijp dat je dit probleem bij meerdere Sony toestellen heb ervaren. In dat geval denk ik dat reparaties überhaupt geen nut hebben, omdat het "standaard" in de hardware lijkt te zitten. Een reparatie lost het probleem dan niet op. Ik ben benieuwd of je ook al contact hebt gehad met de fabrikant en wat zij hierover zeggen?
    0
    Quote
  • Raymond95

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Raymond95 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    8 Reacties
    Auteur

    13 november 2017, 11:32


    De product pagina's van de Z5 (oorspronkelijk toestel en vervangend toestel) en XZs (vervangend toestel) vermelden dat beide toestellen goed geluid moeten kunnen geven en dat beide toestellen de headset in combinatie met Digital Noise Cancelling ondersteunen. Ik heb dan ook veel goede verhalen gehoord over het geluid van de Xperia Z-serie.
    Het lijkt mij dan ook niet dat het standaard in de hardware zit. Wel zou het kunnen dat het standaard is voor refurbished en gerepareerde toestellen.

    Verder heb ik eerder contact gehad met Sony Xperia Support Nederland. Na veel mails met standaardprocedures, was een toestelreparatie steeds de enige optie die zij konden bieden. Dit terwijl er al wel een aantal pogingen zijn gedaan.
    Ik zou de problemen nog een keer voor kunnen leggen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet. Of zou ik met een andere partij contact op moeten nemen?
    0
    Quote

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)