Beantwoord: T-Mobile Nederland gehackt?

• hjvisser

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hjvisser heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    2 Reacties
    Auteur

13 november 2017, 21:36

- Topic starter
    Ik heb speciaal voor al mijn T-mobile communicatie, een speciaal e-mailadres wat enkel bekend is bij T-mobile. denk bijv. aan t-mobile@hjvisser.nl.

Nu krijg ik daar vandaag 2x spam op, Engelstalig. Dit kan haast geen toeval zijn, en vraag me af of meerdere mensen dit hebben ervaren en T-Mobile Nederland mogelijk gehackt is?
    0
    Gemarkeerd als antwoord: Poco-Loco op 14 november 2017, 10:38
    Behalve dat ik nergens een bijl voorbij heb zien komen, is het erg belangrijk om even te leren wat hacken is en wat gewoon random spam is.

Hacken is het bewust omzeilen van de intentie van een programma. Daarmee kun je voordelen (en nadelen) behalen en wordt veelal gebruikt om beveiliging te omzeilen. Resultaten variëren tot het kunnen gebruiken van een tijdelijke licentie ver buiten zijn periode, persoonlijke gegevens tot aan het gebruiken van andermans computer om bijvoorbeeld bitcoins te berekenen.

Een spam mailtje valt onder geen van deze zaken en er is ook niemand actief bezig om jouw mobiel te hacken.... Je hebt een emailtje gehad wat volledig geautomatiseerd verloopt.

Je hoeft de email niet te gebruiken om spam te kunnen ontvangen, het is zo simpel als:
    - Stuur email naar a@t-mobile.nl
    - Bij mislukking verander a naar b

Dus... er is niemand gehackt, er is geen beveiligingsrisico en ik hoop dat je voor de rest wat vrolijker kan leven.... want als je al angstig wordt van 2 spam emailtjes.... dan komt er nog een leven aan!
    Bekijk origineel
  • Poco-Loco
    1894 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Samsung Expert

Samsung Expert

Antwoord

14 november 2017, 10:38

Behalve dat ik nergens een bijl voorbij heb zien komen, is het erg belangrijk om even te leren wat hacken is en wat gewoon random spam is.

Hacken is het bewust omzeilen van de intentie van een programma. Daarmee kun je voordelen (en nadelen) behalen en wordt veelal gebruikt om beveiliging te omzeilen. Resultaten variëren tot het kunnen gebruiken van een tijdelijke licentie ver buiten zijn periode, persoonlijke gegevens tot aan het gebruiken van andermans computer om bijvoorbeeld bitcoins te berekenen.

Een spam mailtje valt onder geen van deze zaken en er is ook niemand actief bezig om jouw mobiel te hacken.... Je hebt een emailtje gehad wat volledig geautomatiseerd verloopt.

Je hoeft de email niet te gebruiken om spam te kunnen ontvangen, het is zo simpel als:
    - Stuur email naar a@t-mobile.nl
    - Bij mislukking verander a naar b

Dus... er is niemand gehackt, er is geen beveiligingsrisico en ik hoop dat je voor de rest wat vrolijker kan leven.... want als je al angstig wordt van 2 spam emailtjes.... dan komt er nog een leven aan!
    0
    It's faulty, wrong, boring or raining... HELLO to you too! Leg je probleem neer en we zoeken naar de oplossing! Echter, hou wel rekening dat we hier klanten onderling zijn, normaal werk wel eens "in de weg" zit van snel reageren en iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen stommiteiten. Dus puur omdat ik het niet eens ben met jou, maakt mij geen medewerker... Oh en clubjes als ACM kan ik niet serieus nemen... lees dit eens: goo.gl/2aa6tF
  • hjvisser

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hjvisser heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    2 Reacties
    Auteur

14 november 2017, 11:10

Aangezien dit e-mailadres enkel bij T-Mobile bekend is/was, stelde ik de vraag omtrent een mogelijke hack/inbraak. Daarnaast geloof ik niet dat spammers dit specifieke e-mailadres zomaar raden, en een goede spammer zal niet zomaar lukraak e-mailadressen verzinnen en uitproberen; een redelijk ingerichte mail server zal het IP-adres van de verstuurder (tijdelijk) blokkeren als ze zo'n patroon ontdekken.

PS. Vraag me ook af hoe je erbij komt dat ik angstig ben, wilde dit enkel delen met T-Mobile en vragen of er iets bekend was omtrent. Je hele antwoord komt op mij wat belerend over.
    0
  • Poco-Loco
    1894 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Samsung Expert

Samsung Expert

14 november 2017, 18:03

Het antwoord is ook belerend bedoeld, want ik wil dat je leert logisch na te denken. Als ik je nota bene uitleg waarom het bekend zijn van jouw adres er compleet niet toe doet, moet je niet daarna stoïcijns doorgaan met "maar het was onbekend". Een goed ingerichte mail-server, de ironie van de contradictie, kan niet zomaar een adres blokkeren. Dan moet de spam wel herkend worden als spam en niet als een bericht verlopen. Niet met bijvoorbeeld een random interval worden verzonden, noch constant variëren in formaat.

"De verdediging heeft het altijd zwaarder, het moet altijd goed verlopen waar de aanvaller slechts 1x succes nodig heeft"

Leer beredeneren en niet in angst meteen "hack" of "aanslag" of iets anders media-aandacht-stijl te noemen. Wat betreft angstig zijn, jouw reactie op spam is dat je gegevens wel buit gemaakt moeten zijn... Dat is angst-denken en dat is een verkeerde cultuur. Dus ja, je komt angstig over.
    0
    It's faulty, wrong, boring or raining... HELLO to you too! Leg je probleem neer en we zoeken naar de oplossing! Echter, hou wel rekening dat we hier klanten onderling zijn, normaal werk wel eens "in de weg" zit van snel reageren en iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen stommiteiten. Dus puur omdat ik het niet eens ben met jou, maakt mij geen medewerker... Oh en clubjes als ACM kan ik niet serieus nemen... lees dit eens: goo.gl/2aa6tF