• Amy

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Amy heeft ontvangen van andere leden.

Oud-Moderator
    10069 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Netwerk Expert

Netwerk Expert

Samsung Expert

Samsung Expert

Apple Expert

Apple Expert

Sony Expert

Sony Expert

Modbreak

9 oktober 2015, 09:20

- Topic starter
    We zijn natuurlijk al enige tijd bezig met de uitrol van ons 4G netwerk. Met het einde in zicht richten wij ons natuurlijk ook op nieuwe mogelijkheden.

Tot op heden bel je met de 4G telefoon, toch nog via het 2G of 3G netwerk omdat zowel je telefoon alsmede het netwerk nog geen VoLTE ondersteunt. Het opzetten van een gesprek op zo’n 2G en 3G netwerk komt meer bij kijken dan je denkt. Zo’n “normaal” gesprek wordt in een 2G en 3G netwerk als het ware capaciteit vastgepind in het mobiele netwerk, om ervoor zoveel mogelijk te zorgen dat het gesprek niet eens onvoorzien onderbroken wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan. dat je in een gebied komt waar de dekking minder wordt (tunnel of in het bos, of dat je snel over de snelweg rijdt). Het netwerk zal dan alles op alles zetten om dit gesprek door te zetten met zoveel mogelijk kwaliteit, dus zonder vertraging.

Het voordeel van het gebruik van 4G is dat 4G een grotere capaciteit heeft dan het 2G of 3G netwerk. Hierdoor is het mogelijk om met meer apparaten gelijk gebruik te maken van het netwerk. Meer informatie over de verschillen tussen 2G, 3G en 4G vind je in dit topic van Klantexpert Dennis.

VoLTE en VoIP
    Het 4G netwerk werkt op basis van IP nummers. Hierdoor is het bellen via 4G momenteel nog niet mogelijk. Met VoLTE wordt een vertaalslag gemaakt die een mobiel nummer koppelt aan een IP adres. Dit lijkt enigszins op het reeds bestaande VoIP (voice via IP) waar bijvoorbeeld Skype al gebruik van maakt. Hierbij is bellen via 4G wel mogelijk omdat het een connectie maakt tussen twee IP-adressen.

Hoe zien jullie de toekomst voor je? Gaan de belbundels verdwijnen? :8
    2
  • Mark_K

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Mark_K heeft ontvangen van andere leden.

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

25 augustus 2017, 11:48

Sandermm schreef:

Mark_K schreef:

Hallo Sandermm,

Helaas is het andersom: een stabiele dataverbinding is een voorwaarde om te kunnen bellen over 4G.

Verder is het zo dat je bij 4G Bellen (VoLTE) niet over het internet belt! VoLTE is de technologie waarmee een telefoongesprek door ons pakket geschakeld datanetwerk (4G/LTE) wordt getransporteerd naar ons core netwerk. Hier vandaan gaat je gesprek of naar een andere T-Mobile abonnee of naar een aansluiting bij een andere telecom operator (bijv KPN aansluiting). Dit gebeurt en blijft allemaal binnen het telecomdomein en staat los van het internet.

Bij 4G Bellen (VoLTE), net zoals bij bellen over 2G/3G, bel je via de telefoniedienst van T-Mobile, een echte gemanagde telecomdienst waarvan wij de kwaliteit continu voor onze klanten monitoren en borgen. End-to-end is dit een samenspel van alle deelnemende telecom operators om het gesprek van A naar B te realiseren.

Natuurlijk kun je ook kiezen voor een internet-app om te bellen (en die kennen we allemaal heel goed). Daarbij loopt jouw gesprek over het internet. Daarbij ben je afhankelijk van die internetaanbieder. Zo'n partij heeft echter minder mogelijkheden om een constante, hoge gesprekskwaliteit te kunnen garanderen.

Mijn punt is dat het eigenlijk bizar is dat we met al die mooie technologische ontwikkelingen tijdens een gesprek nog steeds niet gebruik kunnen maken van het maximaal haalbare van het netwerk. Je schakelt immers terug op 3G(met een snelheid van max 15mbits). Daarnaast klinkt Apple FaceTime nog steeds vele malen beter dan bellen over 3G, omdat het veel meer bandbreedte gebruikt(iets wat met VoLTE ook mogelijk is!). Wat ik in jouw verhaal nu tussen de regels door lees is dat het LTE netwerk van T Mobile nog niet stabiel genoeg is om VoLTE te ondersteunen..(zelf ervaar ik dit trouwens niet zo, eerder dat 3G instabieler is, LTE is ontworpen om veel stabieler te zijn:))

Die conclusie is niet correct. Dat we VoLTE nog niet live hebben heeft niks te maken met de stabiliteit van ons LTE netwerk. Dit jaar hebben we een 2e pilot lopen sinds begin juni. Ik heb VoLTE op mijn S8+ en ik heb er goede ervaringen mee.
    0
  • MrkSmt
    9 Reacties

29 augustus 2017, 11:50

Kunnen we nog weer een update krijgen van hoe het de tests gaan. Iedereen hier zit met smart te wachten en jullie blijven maar zeggen “we zijn bezig”. Verlopen de tests voorspoedig? Of lopen jullie tegen problemen aan? Inmiddels al een datum dat jullie verwachten te introduceren? Als je dan niet de snelste bent maar het goed wilt doen, houd dan wel je klanten up to date!
    1
  • Mark_K

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

14 september 2017, 10:39

MrkSmt schreef:

Kunnen we nog weer een update krijgen van hoe het de tests gaan. Iedereen hier zit met smart te wachten en jullie blijven maar zeggen “we zijn bezig”. Verlopen de tests voorspoedig? Of lopen jullie tegen problemen aan? Inmiddels al een datum dat jullie verwachten te introduceren? Als je dan niet de snelste bent maar het goed wilt doen, houd dan wel je klanten up to date!

Hoi MrkSmt,

Waarom sta je te popelen om staks over 4G te bellen?

Geduld is een schone zaak en dat geldt ook voor mij en mijn collega's :D Op technisch vlak hebben we de showstoppers weggenomen. Ook hebben we in een iPhone model een bug gevonden maar Apple wil maar niet toegeven.. In de komende maanden gaan we ons 4G netwerk optimaliseren voor de inzet van de VoLTE techniek. Inmiddels is het lijstje van VoLTE geschikte toestellen ook gegroeid. Toch blijft het aantal voor VoLTE geschikte toestellen best beperkt. De meeste bestaande mobiele telefoons krijgen van de fabrikanten geen software update. Die zullen nooit gaan bellen over 4G.
    0
  • MrkSmt
    9 Reacties

14 september 2017, 10:48

Hoi Mark_K, ik zou heel graag willen bellen over 4G omdat de internetverbinding in stand blijft tijdens een gesprek. Verder spreekt mij de snellere verbindingstijd aan want ik moet soms vrij lang wachten totdat ik de eerste toon hoor. Ook hoop ik dat daarna bellen over wifi wordt ingeschakeld aangezien ik in sommige delen van mijn huis geen bereik heb van het normale netwerk, terwijl ik wel een goede wifi verbinding heb. VoWIFI is een extraatje van VoLTE dus ik hoop dat jullie dit ook gaan activeren. Fijn om te horen dat jullie er nog steeds mee bezig zijn. Alleen jammer dat het nog steeds niet klaar is. Zijn jullie te laat begonnen met onderzoeken? Want andere providers hebben het al. En dat niet iedere telefoon er van gebruik kan maken is natuurlijk een kul reden om het niet te gebruiken, want in het begin van 4G was dat ook nog niet gebruikelijk dat moest ook langzaam op gang komen. Maar ook het 3g-netwerk wordt er rustiger door waardoor de mensen die niet VoLTE kunnen gebruiken er profijt van hebben namelijk een rustiger netwerk. Ik hoop dat jullie gauw overgaan tot activatie. Succes
    1
  • sunnyrain99

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten sunnyrain99 heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties

14 september 2017, 12:12

Al iets meer bekend waneer Volte komt, dit ivm een slecht bereik binnenshuis bij mij en met Volte en bellen over wifi is dit probleem opgelost.

--------------------------------------------------
    My website: http://appnaz.com/android/magic-clash-clash.magic
    My facebook: https://www.facebook.com/allison.hadid.12
    0
  • Sandermm

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Sandermm heeft ontvangen van andere leden.

is een Top Poster
    19 Reacties

14 september 2017, 13:42

“Komende maanden” lees ik dan maar als: voor 2018 zullen jullie er nog geen gebruik van kunnen maken..
    0
  • Mark_K

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

15 september 2017, 11:16

MrkSmt schreef:

Hoi Mark_K, ik zou heel graag willen bellen over 4G omdat de internetverbinding in stand blijft tijdens een gesprek. Verder spreekt mij de snellere verbindingstijd aan want ik moet soms vrij lang wachten totdat ik de eerste toon hoor. Ook hoop ik dat daarna bellen over wifi wordt ingeschakeld aangezien ik in sommige delen van mijn huis geen bereik heb van het normale netwerk, terwijl ik wel een goede wifi verbinding heb. VoWIFI is een extraatje van VoLTE dus ik hoop dat jullie dit ook gaan activeren. Fijn om te horen dat jullie er nog steeds mee bezig zijn. Alleen jammer dat het nog steeds niet klaar is. Zijn jullie te laat begonnen met onderzoeken? Want andere providers hebben het al. En dat niet iedere telefoon er van gebruik kan maken is natuurlijk een kul reden om het niet te gebruiken, want in het begin van 4G was dat ook nog niet gebruikelijk dat moest ook langzaam op gang komen. Maar ook het 3g-netwerk wordt er rustiger door waardoor de mensen die niet VoLTE kunnen gebruiken er profijt van hebben namelijk een rustiger netwerk. Ik hoop dat jullie gauw overgaan tot activatie. Succes

Hi MrkSmt,

Dank voor jouw uitleg. Ik probeer hieronder zo goed als ik kan hierop te reageren:

Internetverbinding - Inderdaad, bij 4G bellen blijft je toestel op 4G en kun je gelijktijdig ook data sturen/ontvangen op 4G. Bijvoorbeeld vakantiefoto's versturen via Whatsapp terwijl je belt.
    Als goed is, kun je momenteel tijdens een 3G gesprek gelijktijdig chatten op 3G. Werkt dit nu niet bij jou?

Snellere call setup tijd - Ja, nu in de testfase meten we gemiddeld een 1 sec. kortere call setup tijd vergeleken met de gespreksopbouw bij bellen over 3G. Dit verschil is zo klein omdat we een paar jaar geleden ons netwerk volledig van de grond af hebben vernieuwd. 2G/3G bellen en data zijn daardoor op vooruit gegaan waardoor het verschil in call setup tijd met 4G bellen kleiner is dan bij andere operators.

WiFi bellen - Helaas gaan we WiFi bellen niet gelijktijdig met bellen over 4G uitrollen. WiFi bellen komt eraan maar vraagt meer voorbereidingstijd. Dit zit 'm m.n. in firewalls, WiFi repeaters en internet access van derden, buiten de invloedssfeer van T-Mobile. We weten van andere mobiele operators dat men in de praktijk best vaak klachten komen over WiFi bellen juist problemen en storingen in dat stukje WLAN access. Daarom gaan we eerst een trialperiode doen.

Geschikte toestellen - zodra we los gaan, zullen we ook een lijst 4G toestellen publiceren die 4G bellen ondersteunen op ons netwerk.

3G netwerk capaciteit - ik moet je tegenspreken over drukte op het 3G netwerk. Ons netwerk is schaalbaar en toekomstvast. Verder, hebben we goede middelen en mensen om 24/7 de performance van ons netwerk te monitoren en te managen. Maak je daarom geen zorgen over congestie :)
    0
  • Mark_K

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

15 september 2017, 11:20

sunnyrain99 schreef:

Al iets meer bekend waneer Volte komt, dit ivm een slecht bereik binnenshuis bij mij en met Volte en bellen over wifi is dit probleem opgelost.

Hi sunnyrain99,

Helaas, de techniek voor 4G bellen (VoLTE) verbetert de indoor dekking niet. Misschien bedoel je bellen over WiFi. Dat is echter iets anders en komt later.

--------------------------------------------------
    My website: http://appnaz.com/android/magic-clash-clash.magic
    My facebook: https://www.facebook.com/allison.hadid.12

0
  • Sandermm

is een Top Poster
    19 Reacties

15 september 2017, 12:49

Hey Mark_K, het klopt dat je tijdens 3G bellen ook internet hebt.. Maar heb je het verschil gemerkt tussen 3G en 4G? Misschien ben je als tester het verschil vergeten tussen max 15 mbits en max 300 mbits ;) Zeker in centrum Den Haag merk je dat het gewoon (te) druk is om te bellen en 3G te internetten.. Daarom zijn andere operators zo "snel" naar VoLTE bellen gegaan. Tegenwoordig zijn bellen en internet geen 2 aparte dingen meer die je doet met je smartphone maar gelijktijdig. Maar het zal dus 2018 ipv 2016 gaan worden?
    0
  • Mark_K

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

16 september 2017, 15:23

Sandermm schreef:

Hey Mark_K, het klopt dat je tijdens 3G bellen ook internet hebt.. Maar heb je het verschil gemerkt tussen 3G en 4G? Misschien ben je als tester het verschil vergeten tussen max 15 mbits en max 300 mbits ;) Zeker in centrum Den Haag merk je dat het gewoon (te) druk is om te bellen en 3G te internetten.. Daarom zijn andere operators zo "snel" naar VoLTE bellen gegaan. Tegenwoordig zijn bellen en internet geen 2 aparte dingen meer die je doet met je smartphone maar gelijktijdig. Maar het zal dus 2018 ipv 2016 gaan worden?

Hi Sandermm

ik snap wat je zegt. Welke abo en type toestel heb jij precies?
    Let me know...

M.
    0
  • Sandermm

is een Top Poster
    19 Reacties

18 september 2017, 13:11

Hey Mark,

Go Unlimited en een iPhone 6
    0
  • Mark_K

T-Mobile medewerker
    141 Reacties

18 september 2017, 16:19

Sandermm schreef:

Hey Mark,

Go Unlimited en een iPhone 6

Uitstekend. Ik kom woensdag hierop terug :cool:
    0

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)