Vraag: Upload snelheid van 4G voor thuis valt af en toe helemaal terug tot 1Mb, download blijft 25Mb

• 4G in Lunteren

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten 4G in Lunteren heeft ontvangen van andere leden.

is een Master Poster
    18 Reacties
    Auteur

12 januari 2018, 11:52

- Topic starter
    We hebben al bijna een jaar 4G voor thuis. werkte behoorlijk, met snelheid van upload en download tussen 25 en 30 Mb. Prachtig als je ADSL gewend bent met 2Mb download en 300kb upload.

Nu hebben we de laatste tijd problemen met de upload. Soms is het prima, soms zakt hij in. We zijn wat archief files in de cloud aan het opslaan, dan zet ik bijvoorbeeld 12Gb data voor upload om 23.00 uur en dan is hij 5.00 uur klaar. Gisteren bijvoorbeeld weer geprobeerd, staat hij vanochtend op verwachte tijd dat hij klaar is over 2 dagen.

Heeft dit te maken met overbelasting van T-mobile/mast, of wordt ik door T-Mobile terug geschroefd omdat ik deze maand of deze week al genoeg heb ge-upload? Of komt het door iets anders?
    0

1 Bijlage

• JukeboxBill

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten JukeboxBill heeft ontvangen van andere leden.

is een Master Poster
    18 Reacties

12 januari 2018, 19:03

Zoals meerdere gebruikers van 4G voor Thuis ervaar ik ook dat de snelheden niet meer zo hoog zijn als in het begin. Er zijn op dit forum al veel klachten geplaatst.
    Maar < 1 mbps up is wel erg weinig. Ik dacht niet dat Tmobile de snelheid knijpt als het maximum van de bundel wordt bereikt. Je hebt dan gewoon geen verbinding meer.
    Bovendien zou dan niet alleen de upload worden geknepen maar ook de download.

Het kan zijn dat het aan de cloud service ligt. Ik las op Tweakers dat de Google cloud heel traag is geworden. Dat kan ook bij andere populaire (gratis) cloud diensten zijn.

Gaat het ook zo langzaam als je een test doet op b.v. http://www.speedtest.net ?
    0
  • 4G in Lunteren

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten 4G in Lunteren heeft ontvangen van andere leden.

is een Master Poster
    18 Reacties
    Auteur

14 januari 2018, 13:56

Ja, deze test is met Speedtest.net gemeten. Het ligt niet aan de cloud service, deze is heel snel en is een zakelijke cloud service.
    Er zijn dagen dat het goed gaat, en dagen dat het vreselijk gaat. Ik heb nog wat archief wat ik in de cloud zet, en heb een paar keer 14Gb er in gezet, 's avonds voor het naar bed gaan. Dan was hij 5 uur in de ochtend klaar. De laatste 14 Gb draait gaf volgende ochtend aan dat het 5 dagen zou duren. Ik heb dan echter bijna geen internet meer, dus heb ik hem gestopt. Ik zet hem weer aan als ik geen internet nodig heb. Hij is nu op 13% :-)
    De speedtest heb ik (uiteraard) gedaan als hij niet bezig is met uploaden naar de cloud.
    0
  • tmoesel

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tmoesel heeft ontvangen van andere leden.

is een legendarische Super User
    651 Reacties
    Allrounder

Allrounder

14 januari 2018, 20:09

@4G in Lunteren
    Het zou kunnen dat de modem af en toe terugspringt naar 3G als er wat meer/langer ge-upload wordt. De screenschot van LTEWatchH geeft aan dat je redelijk aan de rand van een 4G cell zit. Als ik de E5186s-22a niet op 4G-only zet, is rondom de nachtelijke reset de kans groot dat ie op 3G blijft hangen. Dan is inderdaad de upload in de ochtend nog lang niet voltooid. Maar als je wel 4G-only hebt geselecteerd is het waarschijnlijk toch de toenemende drukte op het T-Mobile netwerk of andere prioriteit/scheduling. Of ergens een apparaat wat (illegaal) storing in het veld veroorzaakt zodat het zenden van jouw modem slecht wordt ontvangen op de mast.
    0
  • 4G in Lunteren

is een Master Poster
    18 Reacties
    Auteur

14 januari 2018, 20:57

Hij staat ingesteld op 4G only en kan dus niet op 3G gaan. Het vreemde is als de upload snelheid inzakt (heb ik overdag ook gezien) dat de download in de speedtest dan wel gewoon 25 aangeeft.
    0
  • 4G in Lunteren

is een Master Poster
    18 Reacties
    Auteur

14 januari 2018, 23:07

Hier nog even een afdruk van de speedtest. Het lijkt nu steeds vaker zo te zijn.
    0

1 Bijlage

• tmoesel

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tmoesel heeft ontvangen van andere leden.

is een legendarische Super User
    651 Reacties
    Allrounder

Allrounder

15 januari 2018, 11:18

Ik zie in de screenshot dat je publieke IP adres valt in de range 84.241.192.0/18
    Voor zover ik weet (uit het hoofd) zit je daarmee achter Carrier Grade NAT van T-Mobile, dus APN smartsites.t-mobile
    Je kan via http://192.168.8.1/html/deviceinformation.html
    zien wat het WAN IP adres van je modem is, dat zal dan wellicht compleet anders beginnen, b.v. 10.x.x.x

Als je instelt (wellicht heb je dit ook al ingesteld)
    APN fms
    is allerhande IP packet processing er tussen uit en zal je publieke IP adres hetzelfde zijn als je WAN IP adres van modem, en wel in de range 91.141.128.0/17

Met Carrier Grade NAT is je modem als een smartphone, veel Download is dan hetzelfde, dat zal T-Mobile in meer of mindere mate gebruiken (allerhande caching technieken) en voor b.v. datavrije muziek moet al je DownLink verkeer gecheckt/gemonitord worden. Upload is natuurlijk uniek per klant, daar valt niks aan te versnellen, dus de poginigen en technieken daarvoor uitzetten/omzeilen.

4G voor Thuis is niet mobiel (zowel je modem als mast zijn vaste locatie) daarvoor is 'Fixed Mobile Subscription' category in telecom jargon ooit bedacht.
    0

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)