Vraag: Bereik wifi Huawei modem E5186 beperkt ?

Tags:
  • micloon

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten micloon heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties
    Auteur

17 mei 2017, 07:36

- Topic starter
    We zijn helemaal blij met 4g voor thuis internet!

Mijn voorgaande router-modems die standaard bij de dsl verbinding meegeleverd waren hadden een heel goed wifi bereik binnen in huis.

De Huawei modem E5186 lijkt een erg beperkt wifi bereik te hebben, de verbinding met onze smartphones valt namelijk weg op enkele meters afstand. De Huawei modem staat nu recht een verdieping onder mijn slaapkamer, er zit slechts een houtenvloer tussen.

Is de Huawei modem E5186 zo beperkt? of is er een ander probleem?
    0
  • tmoesel

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tmoesel heeft ontvangen van andere leden.

is een gewaardeerde antwoordgever
    155 Reacties

17 mei 2017, 16:35

De E5186s-22a heeft onafhankelijk van elkaar WiFi op 2.4GHz en 5GHz frequentiebanden. Het kan zijn dat een smartphone o.i.d. continue aan het wisselen is tussen deze 2 afhankelijk van wat er verder in de omgeving is. Je zou b.v 5GHz eens uit kunnen zetten. Mijn ervaring is dat de WiFi vebindingskwaliteit wel vergelijkbaar is met die van DSL modems, _als_ WiFi tenminste stabiel draait. Dat bleek bij mij niet het geval en er zijn ook verschillende andere meldingen op dit forum met WiFi problemen.

In ieder geval de dagelijkse 4G reset (meestal ergens in de nacht) lijkt soms roet in het eten te gooien. Een reset van de WiFi module in de modem verhielp dit, maar dit was voor mij een onwerkbare situatie, dus gebruik ik nu en ander WiFi accesspoint en heb WiFi van de Huawei uit staan.
    Wellicht zijn er een aantal slechte exemplaren geleverd en/of die WiFi modules zijn van het caliber 'prototype'. Je zou een omruil sequentie kunnen starten, hopelijk werkt een ander exemplaar wel.
    0
  • micloon

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten micloon heeft ontvangen van andere leden.

heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties
    Auteur

19 mei 2017, 16:02

Bedankt voor je antwoorden!

Ik heb geprobeerd om andere berichten over slecht wifi bereik te vinden met dit modem, maar helaas niets gevonden.

Ik ben aan het rondneuzen in de E5186 modem. Het lukt met niet om de modem in stellen op 2.4 GHz.

Bij advanced settings zie ik dat ik iets kan doen met 'channel' en WI-FI bandwith, is dat iets om verder in te duiken?
    0
  • tmoesel

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten tmoesel heeft ontvangen van andere leden.

is een gewaardeerde antwoordgever
    155 Reacties

21 mei 2017, 15:11

Als zoekterm E5186 op dit forum is wel het 1 en ander te vinden.

Je kan bij advanced wel dingen veranderen, maar dan zul je ook goed moeten monitoren wat er zoal gaande is in de frequentiebanden op jouw locatie, anders blijft het gissen. Misschien op je smartphone een WiFi scannen laten draaien. Maar in buitengebied zal er meestal weinig drukte zijn. Misschien crashed de hele modem wel af en toe zonder te merken. Kijk b.v. bij de statusduur van de 4G verbinding.

Om alleen WiFi op 2.4 aan te hebben moet WLAN op enabled staan en in de tabel eronder de 5G entry op off. Het is nogal gebruikersonvriendelijk. Steeds eerst een regel aanklikken, op edit , enz.

Het enige success m.b.t. WiFi problemen is van iemand die een ander exemplaar heeft geprobeert.

In mijn LAN setup bleek dat bridging intern in de Huawei tussen WiFi en RJ45 ethernet niet continue stabiel was. Zelfde LAN setup werkt prima met een FritzBox Cable, dus daar hoef ik er geen extra WiFi accesspoint bij te slepen.
    0

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)