Beantwoord: Waarschuwing roam like home

  • batyka2

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten batyka2 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties
    Auteur

    2 mei 2018, 11:47

    - Topic starter
    Kreeg een mail met waarschuwing. Met als info: “We kijken over een aaneengesloten periode van 4 maanden of:
    je meer dan 50% van de tijd in de EU was én je meer dan 50% verbruikt hebt in de EU.”
    (Was van mening dat over een heel jaar werd gekeken.)
    Dit zou dan betekenen wanneer ik een aaneengesloten periode van 4 maanden in het buitenland ben. Ik geen gebruik zou mogen maken van mijn abonnement.
    Dat is toch onzin bovendien wordt maar naar één 06 nummer gekeken en niet of je meerdere abonnementen hebt bij Tmobile. ik was tot op heden zeer tevreden over Tmobile maar dit verandert alles.
    Wanneer het klopt wat hier boven staat gaan we afscheid nemen van Tmobile met al onze abonnementen, want we zijn elk jaar een aaneengesloten periode van ca 4 maanden buiten Nederland in de EU
    1
    Quote
    Gemarkeerd als antwoord: David op 8 mei 2018, 09:45
    Hoi lezers van dit topic,

    Er is al flink wat over besproken en gediscussieerd, dus ik geef graag nog wat extra informatie over deze waarschuwing, omtrent het permanent roamen.

    Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken.

    Permanente roamers overschrijden dit tijdelijk gebruik. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden.

    Hoe meten we dan wie permanent roamers zijn? Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU. Bij de invoering van de “Roam like at Home” voorwaarden op 13 juni 2017 hebben wij alle bestaande klanten op de hoogte gesteld. Voor nieuwe klanten zijn de voorwaarden aangepast. Het heeft wat tijd gekost om de nieuwe regelgeving door te voeren in onze systemen. Voor een goede werking is de regulering per 2 mei van start gegaan en worden vanaf die dag alle permanent roamers op de hoogte gesteld via een waarschuwings SMS.

    Mochten hier nog verdere vragen over zijn, dan horen we dat natuurlijk graag van jullie.
    Bekijk origineel
  • MichelLX

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MichelLX heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties

    6 mei 2018, 13:51

    Zucht.... Laat maar, ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Reageren op een forum is meestal ook niet zo'n goed idee, dat blijkt maar weer

    Morgen maar weer eens de klantenservice bellen
    0
    Quote
  • Mopitalinda

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Mopitalinda heeft ontvangen van andere leden.

    heeft eerste post geplaatst
    2 Reacties

    7 mei 2018, 02:00

    Ook al staat het ergens ver in de voorwaarden, het blijven boeven, net als de banken. Alles om een klant, niks voor een klant,
    0
    Quote
  • Rosan

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Rosan heeft ontvangen van andere leden.

    Klantexpert
    5810 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    7 mei 2018, 10:31

    Mopitalinda schreef:

    Ook al staat het ergens ver in de voorwaarden, het blijven boeven, net als de banken. Alles om een klant, niks voor een klant,



    Dus ook al mag je je 120 op de snelweg en jij gaat 150 en je krijgt daar een boete voor is dat ook onterecht ook al staat het overal aangegeven?
    Want ook dit is duidelijk je hoeft maar Google te raad plegen en de eerste die ik aanklik geeft als duidelijk aan:

    U verblijft voor langere tijd in een ander EU-land
    Roaming: ik ben voor langere tijd in een ander EU-land. Moet ik bijbetalen?

    Bron
    0
    Quote
  • Mopitalinda

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Mopitalinda heeft ontvangen van andere leden.

    heeft eerste post geplaatst
    2 Reacties

    7 mei 2018, 23:47

    We praten langs elkaar heen. MichelLX je hebt gelijk.

    Ze hebben al het recht van de wereld want het staat in de voorwaarden. Is duidelijk. Maar het blijven boeven....
    0
    Quote
  • David

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten David heeft ontvangen van andere leden.

    T-Mobile Moderator
    12575 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Sony Expert

    Sony Expert

    Antwoord

    8 mei 2018, 09:45

    Hoi lezers van dit topic,

    Er is al flink wat over besproken en gediscussieerd, dus ik geef graag nog wat extra informatie over deze waarschuwing, omtrent het permanent roamen.

    Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken.

    Permanente roamers overschrijden dit tijdelijk gebruik. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden.

    Hoe meten we dan wie permanent roamers zijn? Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU. Bij de invoering van de “Roam like at Home” voorwaarden op 13 juni 2017 hebben wij alle bestaande klanten op de hoogte gesteld. Voor nieuwe klanten zijn de voorwaarden aangepast. Het heeft wat tijd gekost om de nieuwe regelgeving door te voeren in onze systemen. Voor een goede werking is de regulering per 2 mei van start gegaan en worden vanaf die dag alle permanent roamers op de hoogte gesteld via een waarschuwings SMS.

    Mochten hier nog verdere vragen over zijn, dan horen we dat natuurlijk graag van jullie.
    0
    Quote
  • Karamanli

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Karamanli heeft ontvangen van andere leden.

    heeft eerste post geplaatst
    1 Reacties

    8 mei 2018, 11:20

    David schreef:

    Hoi lezers van dit topic,

    Er is al flink wat over besproken en gediscussieerd, dus ik geef graag nog wat extra informatie over deze waarschuwing, omtrent het permanent roamen.

    Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken..



    Het is heel simpel David. Ik ben sinds januari 2017 klant van T-Mobile. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik vooral in het buitenland ga werken, en dat ik geen beperkingen wilde hebben vwb het bellen en internetten. Uiteraard allemaal op basis van normaal gebruik. Men heeft mij verzekerd dat ik met de UNLIMITED NL (5GB per dag) en binnen de EU 10GB per maand kan gebruiken. Ik wist dat ik zulke aantallen nooit ging halen, maar heb toch zo'n abonnement afgesloten om achteraf geen gezeur of problemen te krijgen.

    En dat ging goed, zonder problemen. Ik verbruikte in het buitenland niet meer dan 2-3-4 GB per maand. In Nederland kwam/kom ik ook zeker, maar ik verblijf meer in het buitenland vanwege mijn werk. Dat kan zomaar veranderen, ik kan namelijk een opdracht in Nederland krijgen, waardoor ik weer veel in Nederland zal zijn.
    Vandaar dus mijn keuze op basis van advies van Tmobile medewerkers / verkopers.

    Eind 2017 werd ik opgebeld om mijn abonnement te verlengen (want als er verlengd moet worden, zijn jullie er erg snel bij). Ik heb toen aan de telefoon, nog steeds hetzelfde verhaal verteld over mijn gebruik in het buitenland, en dat ik afhankelijk ben van opdrachten binnen de EU, en dat ik zeker wil zijn dat er niets is veranderd. Men heeft mij tijdens dat gesprek nogmaals bevestigd dat ik me nergens zorgen om hoeft te maken, alles bleef gelijk, en dat mijn verbruik een zeer acceptabel is, enz enz.
    Welnu, zo gezegd, zo gedaan. Mijn abonnenment is verlengd.

    En nu krijg ik zo'n sms. Het is leuk om leuk weer te spelen, en naar gewijzigde voorwaarden te wijzen, maar die voorwaarden heb ik zelf niet ontvangen, en ook al had ik die ontvangen, die hadden jullie verkopers ook. Als ik had geweten dat ik niet meer 10GB in de EU mijn telefoon kan gebruiken, waarom zou ik mijn abonnement verlengen??

    Dit moet echt opgelost worden.
    0
    Quote
  • MichelLX

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MichelLX heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties

    8 mei 2018, 15:19

    Helemaal met je eens Karamanli, bij mij dus exact hetzelfde verhaal. Door de telefonisch verkoper nergens op gewezen, door hem nota bene door verwezen naar de door mij eerder aangehaalde topics waarin niets over 'roaming like home' in staat en nooit eerder een bericht gehad over mijn gebruik ondanks dat dit al sinds de invoering van de nieuwe regels hetzelfde is

    Gisteren met de klantenservice contact gehad, welke dus ook duidelijk maakte dat TMonile sinds begin mei 2018 het nu opeens wel is gaan controleren en berichten is gaan versturen. Tot een oplossing is het niet gekomen, het enige wat mij werd aangeboden is om mijn nieuwe contract af te kopen, mijn roaming maar uit te zetten wanneer ik onderweg ben of om MEER GB's in mijn abonnement te nemen(!!). Toen heb ik de klantenmedewerker toch vriendelijk duidelijk gemaakt dat dit opnieuw verstreking van verkeerde informatie is want dat zou uiteraard alleen maar tot hogere kosten leiden.

    Ik ga nu maar een mail sturen over het feit dat ik verkeerd en ben geinformeerd door TMobile en er anders nooit voor had gekozen om mijn abonnement op deze manier te verlengen. Zeer, zeer zwak van TMobile om na bijna een jaar je achter een EU regel te verstoppen, zeker gezien alle mooie praatjes op de website en van medewerkers. Daarbij wil ik nog aanmerken dat concurrerende providers zoals KPN wel met hun klanten meedenken en de Fair Use Policy laten varen voor klanten die veelvuldig vanuit het buitenland werken.

    Als TMobile dit niet wil doen dan zal ik op zeker nooit van mijn leven meer een product bij hun kopen en verliezen ze na meer dan 10 jaar een trouwe klant. Erg spijtig als het zo moet lopen,
    0
    Quote
  • batyka2

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten batyka2 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties
    Auteur

    8 mei 2018, 21:01

    David schreef: “Roam like at Home Is 13 juni 2017 in gevoerd”.

    Onze abonnementen zijn van 3 mei 2017 en de verlenging van een ander abonnement met Tmobile is enige tijd daarvoor besteld. Dus een verwijt (Rosan) dat we de voorwaarden beter hadden moeten lezen is niet aan de orde. David beweert dat bestaande gebruikers geinformeerd zouden zijn klopt niet we hebben hier nooit bericht over gekregen. Verandering van de voorwaarden tijdens de rit lijkt me niet kunnen. En wanneer ergens in de voorwaarden zou staan dat deze tijdens de rit wel gewijzigd kunnen worden heb je als klant het recht om het abonnement zonder extra kosten op te zeggen. Die mogelijkheid is ons ook nooit geboden.
    De door mij gestelde vraag is nog niet beantwoord. Mag ik buiten Nederland in de EU wanneer ik daar 4 maanden verblijf gebruik maken van mijn Tmobile abonnement?
    0
    Quote
  • batyka2

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten batyka2 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties
    Auteur

    8 mei 2018, 22:19

    Aanvulling:
    Onderstaand bericht ontving ik op 31-05-2017 van Tmobile.

    “Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik ook onbeperkt internetten in de EU?
    Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken.

    iPlan’08: Je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU.
    Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 26 GB internetten in zone EU.
    Go Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA (verkocht tot 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 60 dagen per jaar onbeperkt internetten in de EU, daarna krijg je een vast aantal GB's per maand. Bekijk hiervoor je verbruikstatus in My T-Mobile.
    Go Unlimited & 10 GB EU / Go Unlimited & 10 GB EU + USA (verkocht vanaf 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 10 GB per maand internetten in de EU.
    Heb je geen internetbundel, maar onbeperkt internet op lage snelheid in Nederland? Dan kun je per maand 3 GB in de EU gebruiken, natuurlijk wel op lage snelheid.”

    Hier is geen woord Frans bij lijkt me
    0
    Quote
  • batyka2

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten batyka2 heeft ontvangen van andere leden.

    is een Top Poster
    5 Reacties
    Auteur

    16 mei 2018, 18:23

    Inmiddels heeft T-mobile telefonisch bevestigd dat wanneer je 4 manden aaneengesloten in het buitenland bent je voor alles bij moet betalen. Dus zowel voor bellen, sms en data. Alle gepensioneerden die in het winterseizoen in het buitenland verblijven zijn dus bij T-mobile de pineut.

    Bovenstaande is een heel ander verhaal dan de 1ste slogan begin 2017 "Onbeperkt is echt onbeperkt ook in het buitenland gedurende 2 maanden daarna 10GB/mnd"
    T-mobile legt hiermee de regel van de EU anders uit dan bedoeld en maakt daarmee volgens mij misbruik van de regel.
    Inmiddels heb ik hierover een klacht ingediend bij ACM.

    KPN gaat met de 4 maanden heel anders om.
    0
    Quote
  • ReAl

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten ReAl heeft ontvangen van andere leden.

    is een nieuwe Poster
    3 Reacties

    22 mei 2018, 14:49

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een overzicht van mogelijkheden nu ik een EU roaming boete moet gaan betalen voor mijn abonnement die ik vóór de gewijzigde voorwaarden heb afgesloten op aanraden van T-mobile.

    In mijn geval was T-mobile in april 2017 niet op de hoogte van hun komende "roam like at home" voorwaarden. In de T-mobile winkel is verlengen naar een tweejarig UP abonnement geadviseerd waar ik de 10 GB "gewoon" in Frankrijk kon blijven gebruiken (waar ik al enkele jaren 70% woon en werk).

    Nu zijn de "roam like at home" voorwaarden voor T-mobile wel duidelijk en - pech voor mij - onder deze nieuwe voorwaarden dien ik een EU roaming boete te betalen omdat ik niet genoeg in Nederland ben.

    Dikke pech voor mij dus. Helaas kon ik niet in de toekomst kijken. T-mobile kon eveneens niet 2 maanden in de toekomst kijken. Hun "roam like at home" voorwaarden waren 2 maanden vóór dat deze ingingen ook een complete mysterie.

    Ok, nu de mogelijkheden voorzover ik die kan bedenken:

    1) T-mobile pechboete betalen voor afsluiten verkeerde abonnement en abonnement omzetten naar een prepaid van bij voorkeur een andere NL provider zoals Simyo en/of Lebara.

    Per telefoon heeft T-mobile aangegeven dat zij geen goedkope diensten aanbieden voor privé-klanten in mijn situatie, d.w.z. voor klanten die in een ander Europees land wonen en werken. dus het beste is een prepaid bij een andere provider te nemen, zodat ik mijn NL nummer kan behouden.

    2) T-mobile pechboete betalen voor afsluiten verkeerde abonnment en abonnement stopzetten en een Frans abonnement nemen.

    Op zich logisch gezien het feit dat ik het meerendeel van mijn tijd in Frankrijk ben. En goedkoper ook, want abonnementen bij Franse providers zijn een stuk goedkoper. Wat jammer is dat ik niet mijn Nederlandse nummer kan behouden.

    3) Meer verbruiken in NL dan in een ander EU land.

    Ik verbruik van mijn 10GB bundel zo een 2GB in Frankrijk en 500 MB in Nederland. In het dagelijkse taalgebruik zou ik dit geen misbruik noemen. Juridisch is dit onder de nieuwe voorwaarden blijkbaar wel misbruik.

    Omdat ik toch af en toe in NL ben, zou ik gewoon even 5GB op niks af kunnen downloaden om mijn NL verbruik op te schroeven. Dit is juridisch dan geen misbruik omdat ik dan meer in NL gebruik dan in Frankrijk. Hier heb ik natuurlijk helemaal geen zin in, maar graag zou ik willen weten of dit een legitieme oplossing is.

    Andere mogelijkheden?
    0
    Quote
  • Rosan

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Rosan heeft ontvangen van andere leden.

    Klantexpert
    5810 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Apple Expert

    Apple Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    22 mei 2018, 14:57

    Punt 1 kan niet Roam like Home geld voor alle providers (doelend op andere provider dus)
    Het is een Europees iets dus in principe zullen allen providers hetzelde o.a KPN las ik dezelfde regels bij toen ik zo eens wat rond zat te lezen uit nieuwsgierigheid.
    En na even speuren heeft Vodafone het ook op de site staan dus mijn vermoeden is juist het is echt niet alleen T Mobile ook bij de buren krijg je dus een sms wanneer je meer in buitenland bent dan in NL.

    Lebara of Lyca mobile oid zou je nog kunnen nalezen maar zoals ik al zei Roam Like Home is dus niet enkel T Mobile maar voor alle providers aangezien het een EU iets is.
    0
    Quote

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)