• Thalina

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Thalina heeft ontvangen van andere leden.

    Oud T-Mobile Moderator
    5248 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    Netwerk Expert

    Netwerk Expert

    Apple Expert

    Apple Expert

    Auteur

    29 mei 2017, 09:44

    - Topic starter
    We hebben goed nieuws! Vanaf 13 juni kunnen alle T-Mobile klanten (een deel van) hun bel- data- en sms-bundel gebruiken in de EU, zonder extra kosten!

    De tarieven voor roaming zijn al jaren gereguleerd, waarbij de maximumtarieven continu dalen. Vanaf 15 juni gelden er nieuwe regels voor roaming in de EU. Vanaf 13 juni gaan wij zorg dragen dat al onze klanten hun Nederlandse bundels ook kunnen gebruiken in de EU, zonder extra kosten en daarmee dus onder dezelfde voorwaarden als in Nederland.

    De verandering geldt voor alle klanten, dus ook voor PrePaid en zakelijk. Het geldt dus ook als je een ouder abonnement hebt. Jullie hoeven zelfs niets te doen, wij zorgen ervoor dat alle abonnementen automatisch gebruikt kunnen worden en aan alle nieuwe regels voldoen. Vanaf deze week wordt iedereen per e-mail/sms geïnformeerd over de veranderingen van jouw prijsplan. De nieuwe voorwaarden gelden niet voor Corporate Rateplan-tariefplannen, omdat daar prijsafspraken op maat voor gelden.

    Ben je een particuliere klant? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie. Op deze pagina vind je een paar voorbeelden van populaire abonnementen en wat er verandert vanaf 13 juni. Heb je PrePaid? Neem dan een kijkje op deze pagina. Ben je een zakelijke klant? Dan kun je op deze pagina kijken voor meer informatie.

    FAQ
    Wat houdt de EU-regulering in?
    Vanaf 15 juni 2017 gelden er nieuwe regels voor roaming in de EU. Vanaf dat moment kun je je abonnement (minuten, sms en MB’s) in de EU tegen dezelfde voorwaarden gebruiken als in Nederland, zonder extra kosten. Het buitenbundel-tarief in Nederland wordt gelijk aan het buitenbundel-tarief EU. Wij laten deze wijziging ingaan vanaf 13 juni.

    Voor welke klanten is de regulering van toepassing?
    De regulering is van toepassing voor bijna alle klanten, dus ook PrePaid, zakelijke klanten en klanten met een ouder abonnement.De nieuwe voorwaarden gelden niet voor Corporate Rateplan-tariefplannen, omdat daar prijsafspraken op maat voor gelden.

    Wat gebeurt er met mijn abonnement als de regulering in gaat?
    Je hoeft niets te doen, wij zorgen ervoor dat jouw abonnement vanaf 13 juni voldoet aan de nieuwe regels.

    Wat gebeurt er met Groot-Brittannië nu het zich heeft teruggetrokken uit de EU (Brexit)?
    Groot-Brittannië maakt op dit moment nog deel uit van de EU. Dit zal voorlopig ook zo blijven. De regulering gaat dus tot nader order ook gelden voor Groot-Brittannië.

    Kan ik vanaf 13 juni ook voordelig bellen náár EU-landen?
    Je kunt je abonnement tegen dezelfde voorwaarden gebruiken in de EU. De tarieven voor bellen naar EU-landen vanuit Nederland veranderen niet. Bel je vanuit Nederland náár een ander land? Dan betaal je het buitenland-tarief dat bij je abonnement hoort. Bij een paar abonnementen kun je wél uit je bundel bellen vanuit Nederland naar een EU-land, zoals:
    - 120 minuten bij Go Basic, Go Next, Go Up en Stel Samen & Stel Bij
    - Onbeperkt bij Go Unlimited of bij de bundel Onbeperkt EU bellen

    Waarom valt Zwitserland niet binnen de regulering?
    Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee landen hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. We willen jouw abonnement betaalbaar houden. Daarom nemen we Zwitserland niet mee in onze EU-zone en blijven voor Zwitserland de huidige tarieven gelden.

    Kom ik straks niet voor onverwacht hoge datakosten te staan?
    Je hoeft je geen zorgen te maken over onverwachte datakosten. We laten het weten als je bijna door je databundel heen bent. Onverwachte datakosten is verder iets wat we lange tijd geleden al hebben uitgebannen. Bij T-Mobile kun je voor datagebruik in het buitenland nooit onverwachte extra kosten maken.

    Wat als ik door mijn databundel heen ben en ik wil verder internetten?
    Als je door je bundel heen bent kun je in zone EU eenvoudig MB-aanvullers kopen. Of buiten de bundel internetten (en bellen) tegen hetzelfde tarief als in Nederland. In landen in de andere zones kun je Travel & Surf passen kopen.

    Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik nu ook onbeperkt internetten in de EU?
    Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je abonnement, een paar GB in de EU gebruiken.
    • iPlan’08 > je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU, daarna kun je MB-aanvullers kopen.
    • Go 1.0 Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA > de voorwaarden blijven ongewijzigd, namelijk 60 dagen onbeperkt internetten, daarna 10 GB.
    • Go 2.0 Unlimited NL + 10 GB EU (afgesloten vanaf 01/05) > de voorwaarden blijven ongewijzigd, namelijk 10 GB per maand, daarna kun je MB-aanvullers kopen.
    • Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online bundel > je mag maandelijks 20 GB internetten in zone EU, daarna kun je MB-aanvullers kopen.

    Ik heb een Go abonnement. Verandert er iets voor mij?
    Er verandert bijna niets, onze Go-abonnementen zijn al goed voorbereid op de nieuwe regels. Eén aanpassing: Bij Go Basic, Next en Up kan je nu tot 120 minuten in de EU bellen. Dat passen we aan: je kan vanaf 13 juni onbeperkt in de EU bellen.

    Ik heb een Stel Samen en Stel Bij abonnement. Dan krijg ik bij T-Mobile toch al minuten, sms’jes en MB’s om binnen de EU te gebruiken?
    Dat klopt. Als je een belbundel hebt in je Stel Samen & Stel Bij abonnement, dan kun je maandelijks 120 belminuten gebruiken in de EU, zonder extra kosten. Daarna val je in de EU-regulering en betaal je een toeslag per minuut. Als je een internetbundel hebt in je Stel Samen & Stel Bij abonnement, dan kun je elke maand tot 250 MB gebruiken binnen de EU (hoeveel MB’s je binnen de EU kunt gebruiken is afhankelijk van je internetbundel).
    Vanaf 13 juni wordt het simpeler en voordeliger: je kunt dan in de EU bellen, sms’en en internetten uit je bundel en betaalt daar geen toeslag meer voor.

    Vallen servicenummers ook onder de nieuwe regulering?
    Nee, een gratis servicenummer is alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land.Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaald. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt deze herkent dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land. Dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Houd er dus rekening mee dat hier kosten voor gemaakt kunnen worden!

    Ik kan nu na verbruik van mijn bundel blijven internetten in Nederland, met de basissnelheid van 64 Kbps (384 Kbps bij Go Up). Kan dit straks ook in de EU?
    Er verandert niets aan de huidige voorwaarden. In Nederland kun je blijven internetten. In de EU is dit niet het geval. Ben je in de EU en zijn je MB's op? Dan kun je direct een aanvuller kopen. De aanvuller is geldig in Nederland én de EU. Je internetverbinding in de EU stopt tot je gekozen hebt voor een aanvuller. Hiermee voorkomen we onverwachte kosten voor je.

    Ik heb Stel Samen '13 of Stel Samen & Stel Bij, maar dan zónder databundel. Heb ik dan wel internet in de EU?
    Als je één van deze abonnementen hebt, maar dan zonder databundel, dan kun je op lage snelheid internetten (tot 2,5 GB per maand). Is deze 2,5 GB verbruikt? Dan stopt de internetverbinding en kan je een MB-aanvuller kopen.

    Ik heb een voordeelbundel Altijd EU Internet. Heb ik die nog nodig?
    Vanaf 13 juni ontvang je automatisch tot €7,50 korting op deze extra roamingbundel, zodat je niet teveel betaalt voor de extra’s die deze bundel biedt. Daarnaast breiden we de bundel uit met Nederland. Met Altijd EU Europa kun je vanaf 13 juni 1 GB extra gebruiken in NL, zone EU én Zwitserland. Wil je de bundel alsnog opzeggen? Dat kan t/m 31 augustus 2017. Ga dan naar deze speciale pagina.

    Ik heb een voordeelbundel Internet Europa. Heb ik die nog nodig?
    Vanaf 13 juni ontvang je automatisch tot €7,50 korting op deze extra roaming bundel, zodat je niet teveel betaalt voor de extra’s die deze bundel biedt. Daarnaast breiden we de bundel uit met Nederland. Met Internet Europa kun je vanaf 13 juni 500 MB extra gebruiken in NL, zone EU én Zwitserland. Wil je de bundel alsnog opzeggen? Dat kan t/m 31 augustus 2017. Ga dan naar deze speciale pagina.

    Ik heb een voordeelbundel Onbeperkt EU Bellen. Heb ik die nog nodig?
    Vanaf 13 juni ontvang je automatisch tot EUR 7,50 korting op deze extra roaming bundel, zodat je niet teveel betaalt voor de extra’s die deze bundel biedt. Met Onbeperkt EU Bellen ben je ook gedekt in Zwitserland en voor bellen van NL naar zone EU. Dit laatste is geen onderdeel van de regulering. Wil je de bundel alsnog opzeggen? Dat kan t/m 31 augustus 2017.Ga dan naar deze speciale pagina.

    Hoe zit het met Datavrije Muziek?
    Je kunt met Stel Samen & Stel Bij met een databundel vanaf 6 GB en Go Up 6 GB aan Datavrije muziek in de EU gebruiken. Lekker toch, voor een flinke roadtrip of reis! :) Datavrije muziek in de EU gaat niet uit de gewone internetbundel, maar je moet wel 'gewone' MB's over hebben. Als de internetbundel op is, en je hebt alleen nog Datavrije Muziek, dan werkt de dienst niet. Dan kan je uiteraard een MB/GB-aanvuller aanschaffen om weer jouw normale MB's aan te vullen.

    Zijn de MB's van o.a. weekendbundels, T-Mobile Samen en PrePaid Surprise ook geldig in de EU na 13 juni?
    Nee, dit zijn extra diensten vanuit T-Mobile en vallen niet onder de nieuwe regulering van roaming in de EU. Deze MB's zijn dus alleen in Nederland en niet in de EU te gebruiken.

    Hoeveel MB’s en belminuten kan in binnen de EU gebruiken?
    Dit is afhankelijk van je abonnement. In de basis heb je in de EU precies hetzelfde als in Nederland. Op My T-Mobile kun je je actuele verbruiken checken. Als je in de EU bent zie je hoeveel MB’s je nog kunt gebruiken binnen de EU.

    Vanaf wanneer kan ik mijn belminuten en MB’s binnen de EU gebruiken?
    Met ingang van 13 juni 2017.

    Hoe zit het met servicenummers in het buitenland?
    Let op! Buitenlandse servicenummers mogen extra kosten berekenen. Bij sommige servicenummers krijg hier geen melding van zoals vanouds, gezien servicenummers niet meer mogen kosten dan het doorsnee tarief. Dit werd eerder ook al bepaald door het Hof van Justitie van de Europese Unie. Echter, gaat het hier wel om bewoners van het land zelf (of in ieder geval een abonnement bij de provider in het desbetreffende land). Hier val je als klant met een Nederlands T-Mobile abonnement niet onder, wat kan resulteren in extra kosten.

    Wat kan ik doen met 50 MB in het buitenland?
    Meer dan je misschien denkt. Met 1 MB…
    - ... verstuur of ontvang je ruim 200 WhatsApp-berichten
    - … of verstuur je tien foto’s via WhatsApp
    - … of plaats je tien Facebook updates
    - … of kun je vijf kaarten downloaden in Google Maps
    - … of check je tien nieuwsberichten via de nu.nl app
    - … of browse je naar één webpagina
    Je kunt natuurlijk ook muziek en video’s streamen als je dat wilt, maar dan gaat je verbruik erg hard. Met 1 MB kun je bijvoorbeeld één minuut muziek streamen. Youtube en streamingvideo verbruiken nog eens tien keer zoveel. Dus vergeet niet om, voordat je op vakantie gaat, je favoriete content op je smartphone of tablet te downloaden.

    0
    Quote
  • Jeroen Hermans

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jeroen Hermans heeft ontvangen van andere leden.

    Doet lekker mee
    36 Reacties

    10 september 2017, 00:25

    Poco-Loco schreef:

    Buiten twee aannames klopt je verhaal:
    - klanten zonder data-bundel in NL verbruiken spontaan wel in het buitenland
    - 2,5 Gb na je snelle bundel is dus niet correct.

    Jeroen Hermans schreef:

    Er zullen klanten zijn die per maand wel 25 keer een 100 MB internetbundel à 2,50 hebben gekocht (2500 MB) om te kunnen e-mailen en chatten, misschien wel de drie maanden dat T-mobile in gebreke bleef, en dat zou tot wel 187,50 euro (3x 62,50 euro) compensatie op basis van werkelijk geleden schade op kunnen leveren.


    Dit kan je toch niet serieus gaan gebruiken als argument als mensen in NL met 64 kbps tevreden zijn. Sorry, dit is gewoon onrealistisch, onredelijk en niet in verhouding waadoor het nooit zal worden toegekend als je dit ooit zou willen afdwingen in een rechtszaal.

    EU zou ongeveer 1,07 Gb verplicht stellen op basis van de basis abo waarde (10 euro inc / 8,26 ex BTW)... Pas bij toevoegen van andere bundels en zaken stijgt dat naar meer, maar daar is de SS&SB wel een wat moeilijke gezien de slechte definiëring van 'waarde contract'. Helemaal als je 'contract' bij afsluiten een andere waarde heeft.

    Klanten met de snelle 6 GB, 10 GB databundel behouden in Nederland na overschrijding van hun bundel recht op onbeperkt traag internet met een snelheid van 384 Kbps voor gebruik in Nederland, maar deze hogere trage internetsnelheid (vergeleken met de 64 Kbps bij diegenen zonder bundel) hoeft volgens mij niet geboden te worden bij deze klanten buiten NL, binnen EU nadat de snelle NL/EU databundel op is, 2500 MB met 64 Kbps volstaat.



    Nee dus... Nadat je snelle bundel op is, is het op omdat naar EU verorderning het verbruik uit dezelfde bundel wordt gehaald, zie ook alles hierboven... Je hebt recht op 1 Gb per 7,70 ex BTW op basis van contract, maar waar in de EU (NL of niet NL) je dat opmaakt is niet relevant... klaar, geen 2,5 Gb en ook niet met trage snelheid.

    De enige wijziging die hier te zien is, is bij mensen zonder data-bundel die op basis van waarde contract wel een EU data-bundel zouden moeten krijgen. Om moeizaam rekenen per contract (en dus alle bundels etc.) lijkt er gewoon een 2,5 Gb te zijn toegekend.



    Stel Samen Stel Bij is een modulair opgebouwd abonnement, waarbij de basis gevormd wordt door een startmodule waarbij inbegrepen is onder andere een 06 nummer, onbeperkt traag internet 64 Kbps in Nederland èn sms in regio 1. Deze module kost 10 euro en op basis van de berekening volgens EU verordening geldt per 15 juni 2017 dat T-mobile bij dit abonnement een databundel in GB's voor EU roaming moet toevoegen ter grootte van tweemaal de abonnementskosten gedeeld door 7,70 euro. Dan kom je uit op mijn 2,6 GB, wat afgerond gelijk is aan de 2500 MB die T-mobile nu eindelijk toekent. Nadere recentere toelichting over BTW maakt dat het mogelijk afgerond 'slechts' minimaal 2,2 GB hoeft te zijn. Complicatie zou eerder zijn berekening bij klanten met naast de basis ook een belbundel, want als die als geheel mee wordt gerekend kom je juist weer iets hoger uit dan oorspronkelijk berekende 2,6 GB. Maar laten we ons niet blindstaren op een paar meer of minder MB's voor roaming buiten NL in EU (in de praktijk krijgt bijna geen enkele klant 2500 GB op gezien lage snelheid), maar het principe.

    Bij klanten die in aanvulling op de basis van het Stel Samen Stel Bij abonnementen ook een snelle internetbundel afnemen geldt voor dat deel gewoon de één op één bepaling dat de nationale bundel bruikbaar moet zijn als EU bundel (met anti-misbruik bepaling overigens)

    Met uitzondering van het trage internet bij Stel Samen Stel Bij heeft T-mobile de EU roaming regelgeving keurig geimplementeerd bij al haar abonnementen vóór 15 juni 2017, en inmiddels ook bij eerdergenoemde abonnement.

    Eind goed, al goed dus en een applausje voor alle deelnemers van dit forum, en dan met name diegenen zoals ikzelf die niet alleen op dit forum eind mei en juni 2017, maar ook via een officiële klachtenbrief aan T-mobile, contact met ACM, Consuwijzer en procedure Geschillencommissie Telecom er voor hebben gezorgd dat alle klanten inmiddels de diensten krijgen waar ze recht op hebben.

    Met "datavrij muziekstreamen" liet T-mobile zien dat ze niet alleen weleens een foutje maken of soms een verkeerde zienswijze hebben ten nadele van klanten maar ook bereid zijn hun nek uit te steken om niet minder maar juist meer te bieden, dus zeker als T-mobile coulant omspringt met klanten qua compensatie over de periode van een kleine drie maanden dat ze zoals achteraf blijkt inderdaad niet aan EU regelgeving voldeden èn van deze zaak hebben geleerd, net als ten aanzien van kwestie de omzetting van Flex abonnementen, dan kunnen we de negativiteit definitief achter ons laten en wens ik T-mobile het beste toe om klantvriendelijkheid en innovatie bij het bedrijf verder uit te bouwen.
    0
    Quote
  • Jeroen Hermans

    Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jeroen Hermans heeft ontvangen van andere leden.

    Doet lekker mee
    36 Reacties

    10 september 2017, 01:58

    T-mobile Go abonnementen lager dan Go Unlimited

    Naar mijn interpretatie moet in dit geval op basis van de onbeperkt traag internet in Nederlands een trage EU roamingbundel voor gebruik buiten NL binnen EU ter beschikking worden gesteld in GB's ter grootte van tweemaal het abonnementsgeld gedeeld door 7,70, maar waarop in mindering wordt gebracht eventueel reeds gebruikte deel van de snelle internetbundel buiten NL binnen EU.

    Problemen bij hybride vormen van internet in een abonnement (beperkt snel internet en onbeperkt traag internet) zijn makkelijk te voorkomen als telecomproviders het voorbeeld van KPN volgen en onbeperkt vertraagd internet in Nederland ook van toepassing laten zijn in de rest van de EU nadat de snelle internetbundel voor gebruik in NL/EU op is.
    0
    Quote
  • Poco-Loco
    1928 Reacties
    Allrounder

    Allrounder

    Samsung Expert

    Samsung Expert

    10 september 2017, 02:36

    Sorry, foutje dat ik inderdaad niet eerst x2 heb gedaan (meest logische stap...) Heb mijn reactie bijgewerkt om geen foutieve informatie te laten staan, maar bij deze mijn excuses op die fout.

    Voor de rest,
    • Wat ben je arrogant met je opmerking dat het dankzij mensen zoals jij is. Heb je door hoe zo'n opmerking overkomt? Het is dankzij mensen die stug niet de argumenten van anderen behandelen, veel dreigen met ACM en dergelijken, dat T-Mobile een onbeperkte basisverbinding aanbod, als eerste? Dat T-Mobile aan datavrije muziek doet?
    • "naar mijn interpretatie", een grove drogredenatie van expertise, doch je hebt nog steeds ongelijk zoals al uitgeled en je verzaakt enige onderbouwing hiertegen te geven. Einde bundel, is einde bundel, zoals expliciet benoemd door de EU... Dan eindigt dus ook je 'onbeperkt' trage verbinding (mooi he, zo'n paradoks). Dit is al herhaaldelijk uitgelegd, dus afsluiten of met een inhoudelijk argument hierna komen.
    • 2.14 Gb vanwege BTW en dat van de BTW staat er expliciet in. Het verschil tussen 2,6 en 2,14 afdoen als niet al te belangrijk is een mooie deflectie van je eigen onnauwkeurigheid. Iets wat jouw expertise wel beduidend verzwakt (net zoals de 2x fout bij mij doet)
    • Flex had T-Mobile helemaal gelijk en is de uitspraak van compensatie op hun gebrekkige communicatie betreffende de geheel terechte uitfasering geweest. Misschien even verdiepen, want die klagers zijn geheel op hun plek gezet én ook hier wederom niet nauwkeurig onderzoek aan jouw zijde.
    • Datavrije muziek heeft T-Mobile al ver voordat de ACM ook maar iets gedaan heeft (en ook die zaak verloren heeft) aangepast naar volledig correcte constructie (met 384kbps na einde bundel). Het volgende voorbeeld, vanuit jouw zijde, waar jij de nauwkeurigheid niet op orde hebt.

    Gezien je verder alleen maar over compensatie doorgaat, er geen onderbouwing komt/is en je enige punt betreffende onbeperkt traag internet in de EU een interpratie is (waarbij jouw nauwkeurigheid herhaaldelijk niet bepaald expertise onderbouwd), acht ik deze discussie wel klaar.

    Zou je in het vervolg willen beperken tot enkel te citeren wat je wil aanspreken en niet hele reacties lopen te herhalen? Dat valt onder spammen, is onoverzichtelijk en voegt niks toe.
    0
    Quote
    It's faulty, wrong, boring or raining... HELLO to you too! Leg je probleem neer en we zoeken naar de oplossing! Echter, hou wel rekening dat we hier klanten onderling zijn, normaal werk wel eens "in de weg" zit van snel reageren en iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen stommiteiten. Dus puur omdat ik het niet eens ben met jou, maakt mij geen medewerker... Oh en clubjes als ACM kan ik niet serieus nemen... lees dit eens: goo.gl/2aa6tF

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeeldingen (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)